sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ב

ראה את תנועת התחייה התרבותית של כל העם היהודי , כולו כפשוטו : גם בארץ ישראל וגם בתפוצות . מבחינה זו היה קפלן תלמידו-ממשיכו של אחד העם , הוגה רעיון ה"מרכז הרוחני' . אולם ראוי להדגיש שבאותה מידה היה תלמידממשיך לאיש ריבו של אחד העם בציונות - הרצל . קפלן לא וויתר על המימד המדינתי של הגשמת הציונות ; הוא לא וויתר על התשתית הנחוצה ליישום המימד הזה : הציביליזציה החומרית על כל מרכיביה . חזונו השונה , הן מנקודת ראותו של אחד העם והן מנקודת ראותו של הרצל , היה ; ה"רקונסטרוקציה" של היהדות כ '' ציביליזציה '' ( לא רק כתרבות במובן של "קולטורה' ( בארץ ישראל ( אחר כך במדינת ישראל ) ובתפוצות . בדוק : קפלן חשב שגם יהודי התפוצות יכולים וחייבים לשקם את הוויית החיים היהודית של תשתית של ציביליזציה עצמית , תוך כדי השענות על הציביליזציות הלאומיות של ארצות מושבם , מזה , ועל ה"מרכז' בארץ ישראל , מזה . בתפיסה זו נעשה להוגה הדעות המרכזי של "הציונות האמריקאית , " ציונות שלא הגבילה את אופק הגשמתה בארץ ישראל , אלא חתרה להגשמה nu צדדית בארץ-ישראל ובתפוצות . מרכז הפעילות של קפלן היה בארצות הברית . הוא הגיע אליה עם הוריו מליטא ובה קיבל את חינוכו היהודי והכללי . רוב חיבוריו נכתבו באנגלית בשביל ציבור הקוראים היהודי-אמריקאי ואת פעילותו מיקד במוסדות ההוראה הגבוהים ובמוסדות הקהילתיים היהודיים בארצות הברית . נובע מכאן שבחן את בעיות העם היהודי על יסוד ניסיונו בתפוצה האמריקאית הגדולה ואת תכניותיו התאים לצרכים ולאפשרויות שלה . אולם כמנהיג ציוני כלל-יהודי ייחס חשיבות מכרעת לבניין ארץ-ישראל . התפוצות מזה וארץ ישראל מזה היו בעיניו "כלים שלובים" י צריך לבנות את שניהם יחד . כך מפני שיש ביניהם תלות גומלין : המרכז בארץ ישראל לא יקום בלי עזרת התפוצות המאורגנות והמבוססות , והתפוצות לא תבנינה בלי עזרת המרכז בארץ-ישראל . משוס כך חתר לדיאלוג בין המנהיגויות הציוניות בארץ ובתפוצות . כל ימיו שאף לפתח אותו ולהשפיע על בנין ארץ ישראל ברוח גישתו הכלל יהודית . קפלן ביקר בארץ בקביעות ובתקופת חייו האחרונה עלה והתיישב בה . בביקוריו התאמץ להשפיע בדרכים שונות : הרצאות באוניברסיטה העברית , פרסום מאמרים בעברית ותרגום ארבעה מספריו מאנגלית לעברית . כמו כן יצרית קשר עם אנשי רוח ומחנכים בארץ . הרצאותיו ,

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help