sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

במערב אירופה , פשטה היהדות מזמן את צורתה הקודמת . חלק מצא פתרון בהשתלבות פטריוטית בין העמים , וחלק - בהצטרפות למבשרים הראשונים של המהפכה החברתית-סוציאליסטית ; אלה חיפשו מקלט בחיק האמנציפאציה ואלה מצאו פתרון בתנועה הריפורמית , שהובילה לידי התכחשות לאומית ולהמרה . ואילו בשבט השרשי רב-הכמות שבפולין , היתה קיימת כבר אז תנועת החסידות , שהגנה כזרוע מגן על חומת היהדות . הרוח המיסטית של תנועה זו התגברה על רוחות הראציונליזם שנשבו מסביב . החסידות היפנתה את הראייה פנימה . השאיפה לחדש מן החוץ נתחלפה בתנועה זו להתחדשות פנימית . מנהיגיה של החסידות חרדו מפני רוח החופש של המהפכה הצרפתית המבטיחה הקלת עול הגלות , בידעם , כי החופש טומן בחובו סכנה לטשטוש ייחודו הרוחני של היהודי . חרדה זו באה לידי ביטוי בדברי רבי שניאור זלמן מליאדי , מייסד הפלג החב"די בחסידות , שעה שניטשה המלחמה בין נאפוליון הצרפתי , סמל הדרור , לבין אלכסנדר הרוסי - סמל העריצות , וכך אמר : - הראו לי משמים , שאם בונפארטה ינצח , ירבה העושר בישראל ותורם קרן לישראל בעולם , אבל יתפרד ויתרחק לבם של ישראל מאביהם שבשמים ; ואם אלכסנדר ינצח , אם כי ירבה העוני בישראל ותושפל קרנו , אבל יתקשר לבם של ישראל לאביהם שבשמים . ורבי שניאור זלמן התפלל לנצחון הצאר אלכסנדר ; העדיף את תחום-המושב , שהיהדות נשמרת בו , על פני חיים של חופש שסכנת הטמיעה בהם . EOC 3 בשנותיהם המאוחרות של אותה תקופה חי בעיירה קטנה שבפולין , בקוצק , רבי מנחם מנדל , אחד ממעמיקי ההגות הגדולים של היהדות במאה התשע-עשרה . אישיותו של רבי מנדל מסמלת את הניגוד החד והקיצוני לנוף תקופתו . לעומת תפיסת העולם החמרנית , ששימשה בסיס להתרחשויות מהפכניות בדורו - מגלם רבי מנדל את הרוחניות הטהורה , מזוקקת מכל שמץ של חמריות .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help