sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ד

שצדק רבי שניאור זלמן מלאדי , וראינו זאת בשנות הרעה של יהדות רוסיה - בתקופה הקומוניסטית . רק חסידי חב"ד עמדו במבחן התקופה הנוראה הזו ומסרו את נפשם להרבצת תורה במחתרת ולקיום מצוות היהדות ההכרחיות . משנת חב"ד מדברת על ההתבוננות הפנימית במעשה הבריאה , בבחינת "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה . " רבי שניאור זלמן קבע תקנות שאין על החסיד להטריד את האדמו"ר בענינים גשמיים . ההנהגה היא הנהגה רוחנית , מעמיקת תכנים פנימיים . כבר רבי מנחם מנדל מויטבסק - רבו-חברו של רבי שניאור זלמן מלאדי , שעמד בראש העליה הגדולה לארץ ישראל בשנת תקל"ז , ( 1777 ) כותב בחריפות לחסיד המבקש את ברכת הרבי שיוולד לו בן והוא משתמש בלשון הפסוק : "התחת אלוקים אני כי מנע ממך פרי בטן ? " לחסידות השכל שייכת גם חסידות פשיסחא-קוצק , שמייסדה היה רבי יעקב יצחק מפשיסחא שנקרא "היהודי הקדוש . " ברם שונה היא מחסידות חב"ד . בחסידות פשיסחא בקשו את החקירה הפנימית : למה אני עושה את המצוה ? למה אני מתפלל ? ועל כן קידשו את ההכנה לתפילה , את ההכנה למצוה , יותר מאשר התפילה עצמה , או מעשה המצוה . העמיק את החשיבה והדרך הזאת , תלמידו של "היהודי הקדוש" - רבי שמחה בונים מפשיסחא , שהיה רוקח במקצועו , ידע שפות רבות והכיר רבנים רבים שלא מתחום החסידות . גם חסידות זו נרדפה קשות ע"י החסידות העממית וראשיה ראו בתורת פשיסחא סטיה מן החסידות המקורית , עד כרי נסיון להחרים את החסידות הזו , כפי שעשו בתקופת הבראשית של התנועה . לידי קיצוניות יתירה בשיטה זו של ההכנה למעשה המצוה , של בדיקה חודרת לכל מעשה ומעשה הגיעה חסידות זו בהנהגתו של רבי מנחם מנדל מורגנשטרן מקוצק , תלמידו ויורשו החשוב של רבי שמחה בונים מפשיסחא : חסיד שואל עצמו : מאי טעמא ? מה הטעם של הנהגת

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help