sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מטא הלכתיים שצריכים להנחות את הפוסק בדרכו . במהלך עריכת הדברים התבהר ששאלות היסוד באשר לדרכה של ההלכה תופסות רוב מניין ובניין של החיבור , והן שעושות אותו לבעל ערך גם מעבר לשאלה של קריאת נשים בתורה . כך , אפוא , עוצבה מתכונת החיבור לבסוף : דיון קצר בשאלת קריאת נשים לתורה , והפלגה ממנו אל דיון רחב יותר , גם אם ראשוני ובלתי ממצה בעליל , ביחס לדרכה של ההלכה , כאשר זו נדרשת להתייחס לשינויים חברתיים המשפיעים על היחיד והקהילה . אין זה מקרה שדיון עקרוני זה נעשה אגב התייחסות לשאלת קריאת נשים בתורה : סוגיה זו עומדת במרכז השיח ההלכתי והחינוכי ציבורי של הציבור האורתודוכסי המודרני בארצות הברית , והיא מבטאת תסיסה אמיתית , רחבה ופוריה סביב מקומה של האשה בעבודת ה' הציבורית , זו הנעשית בבית הכנסת . ההכרעה בנושאים אלה מעלה אל פני השטח את מכלול השיקולים ההלכתיים . כדרכו של עיון הלכתי , הדיון מתחיל במקורות עתיקים ; אך בבר כאן עולות שאלות חשובות : עד כמה חשובים המקורות הכתובים מול מסורת הפרקסיס ההלכתי ? מה מקומן של דעות שנדחו מהזרם המרכזי של ההלכה ? עד כמה יש לראות את המקורות מתוך הקשר של תקופתם ? וכאשר הדיון מגיע אל השאלה המעשית , שבהווה , מתנצחים זה בזה עקרונות של שמרנות ורציפות מול עקרונות של גמישות והתחדשות , ושל כבוד הציבור והקהילה מול כבוד היחיד וההתחשבות בו . בכל אלה אני מבקש לעסוק בפרקים הבאים . ב בזמן האחרון שוחחתי עם ידיר טוב , תלמיד חכם ובעל חשיבה הלכתית מעמיקה , והוא אמר לי שהבעיה אינה באמת עליות לנשים או קריאת התורה ומקומן של נשים בבית הכנסת . השאלה האמיתית היא התהליך ההלכתי כולו . הרי כל בעל חינוך תורני בסיסי יכול להתוות דרכו בסבך המקורות ההלכתיים , לבחור דעת יחיד מסויימת , מקרה מסוים שנדון בספרות השו"ת , ולתופרם יחד באופן שיובילו למסקנה ההלכתית אותה ביקש מלכתחילה . אך המבקש לעמוד על דעתה של ההלכה וללמוד ממנה , חייב לנקוט - כך אמר - דרך אחרת . עליו לעבור על המקורות

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help