sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מהווה את כתב האישום החריף ביותר של באומן נגד המודרניות ומסמן את התרחקותו הנחרצת ממנה . השואה נתפסת כאן לא כאירוע חריג במודרניות , אלא כביטוי ממצה - לא יחיד אבל בהחלט אפשרי - של המודרניות . בכך מצטרף באומן לתזה הנודעת של מקס הורקהיימר ותיאודור אדורנו , בכירי אסכולת פרנקפורט , בדבר " הדיאלקטיקה של הנאורות" ;( 1993 ) אחת ההשלכות היא שהשואה נתפסת כאירוע שחוללו הגרמנים ליהודים ולאחרים , אבל גם כביטוי של דפוס כללי יותר . השואה איננה משהו שיכול היה לקרות רק בין גרמנים ליהודים , אף שבמפגש זה התחולל צירוף הנסיבות החריג שהביא לפשע המחריד . אבל , שוב , אף שצירוף הנסיבות הקטלני היה חריג , הנסיבות הללו בפני עצמן לא היו אלא נסיבות "נורמליות" בתכלית . בכך מצטרף באומן לתפיסת "הבנאליות של הרוע" של חנה ארנדט . ( 2000 ) באיזה מובן המודרניות "אחראית" לשואה ? לכל המעט במובן של תנאי מאפשר . המודרניות מייצרת מערכות תפקודיות הפועלות על פי עקרונות טכנוקרטיים - יעילות , ביורוקרטיה , שרשרת סמכות הירארכית , א פרסונלית - נתק בין מרכיבים שונים של הפעולה , ולגיטימיים - על פי חוק המדינה . כל זה גורם לכך שפשע בקנה מידה בלתי נתפס כמו השמדת מיליוני בני אדם יכול היה להתבצע במדינה מודרנית , באופן ממוסמך ובתהליך מתועש . למעשה , טוען באומן , פשע כזה יכול היה להתבצע רק במדינה מודרנית , באופן ממוסמך ובתהליך מתועש ; אבל הרי כל אלה הם המרכיבים ה "בנאליים" של המודרניות . מה שהמודרניות מעוללת מבחינה מוסרית הוא הפרדה בין "התפקיד" לבין האדם המבצע , ובין מחולל הפשע לבין הקורבן . באופן כזה , מיוצרת אדישות מוסרית וקהות חושים רגשית - האדם אינו מתמודד כאדם עם נוראות מעשיו או עם אומללות קורבנו ; הוא מבצע קטע אחד במהלך ומעביר את האחריות ל"מערכת" - כפי שאכן העיד אייכמן על עצמו . כאשר " מערכת" כזאת ניתנת בידי שלטון בעל מטרה נחרצת , חזקה עליו שישיג את מטרתו . היהודים הפכו לקורבן הזמין משום ההיסטוריה הארוכה של עוינות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help