sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הגיל לעתים ) של המגבלות העצמיות . זוהי נאורות ללא יוהרה וזוהי הפוסט מודרניות של באומן . נאורות כזו היא ביקורתית כלפי המודרניות מבלי לנטוש אותה כליל וביקורתית כלפי המארקסיזם מבלי לנטוש אותו כליל . באומן אינו שוכח את השיעור היסודי במארקסיזם - אם אין קמח אין תורה ; אם אין תנאי קיום חומריים בסיסיים , אין תרבות ואין אנושיות . גם כשה"אחרים" דורשים הכרה , הם קודם כל זקוקים למחיה . אין זה אומר , כמובן , שבאומן הוא מטריאליסט היסטורי , המאמין בהתניה של "בניין העל" התרבותי על ידי ה"בסיס" הכלכלי . במובן הזה באומן , בהשפעת המארקסיסט האיטלקי אנטוניו גראמשי , מבין היטב את חשיבות ההבניה התרבותית של המציאות החברתית , בין אם זו הבניה שמרנית או מהפכנית : ויחד עם יורגן הברמאס , הנציג הבכיר של אסכולת פרנקפורט בת זמננו , הוא האמין תקופה ארוכה בדיאלוג תבוני כדרך לשחרור חברתי . ( מאוחר יותר יתנער באומן מהברמאס , בעל העמדות המודרניסטיות ואוניברסליסטיות מדי לטעמו . על כך בהמשך . ( זאת ועוד , כמו רבים אחרים בתקופת ה"פוסט , " באומן אינו מאמין יותר כי ההיסטוריה מתפתחת בשלבים לעבר הקדמה , או כי ניתן לתכנן באופן מכני חברה אנושית חופשית . עם זאת , הוא מאמין בעיקרון של האחריות המוסרית האנושית , אחריות כלפי ה"אחר" ( או ה"זולת ;( " עיקרון שכיוון שאין לו יומרה מדעית הוא הופך בהכרח - כמו אצל הפילוסוף הצרפתי של היהדות עמנואל לווינס , עליו מרבה באומן להסתמך בהקשר זה - לעיקרון קיומי , או אולי אפילו לעיקרון מעין דתי של ישועה בין אישית ( לווינס , . ( 1995 אצל באומן הסובייקט האוניברסלי של הנאורות לא מת בפוסט מודרניות - כפי שהכריזו הוגים פוסט מודרניים מובהקים - אלא הוא נולד מחדש כסובייקט מוסרי פרטיקולרי . בעוד שהסוציולוגיה הקלאסית עסקה ב"סדר החברתי , " בנורמה ובסטייה , הסוציולוגיה של כאומן עוסקת בבחירה הנעשית על ידי אינדיווידואלים בתוך עולם "נזיל , " אף אם לא נטול מגבלות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help