sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לא מפתיע אפוא שמקורו האטימולוגי של המונח "אזרח" בשפות שונות - citizen , burger , ciudadano , citoyen - הוא "תושב העיר ; " ובהיות תושב העיר חלק מן המערך הכלכלי העירוני , הוא זכה עתה למעמד משפטי מובחן כחבר בקהילה הפוליטית . אף שהאזרחות ה"עירונית" לא מוססה את קווי התיחום הנוקשים , הדתיים בעיקר , אשר הבחינו בין תושבי העיר במערכת שנותרה פיאודלית בבסיסה , לבטח היא קידמה את עלייתו של הגיון השוק כבסיס להענקת זכויות . כלומר , לטענתם של חוקרים רבים הקפיטליזם תרם תרומה מכרעת לשקיעתו של הסדר החברתי האגררי ולהופעת הדמוקרטיה הבורגנית והאזרחות המודרנית . ( Barbalet 1988 , 32 ) אך לתרומתו של הקפיטליזם להופעת האזרחות המודרנית היה גם צד שלילי : כלכלת השוק פעלה גם כעיקרון מרבד מרכזי של החברה הבורגנית . רק בתחילת המאה ה - 19 עם ביסוסה של מדינת הלאום המודרנית , ומאוחר הרבה יותר - במחצית השנייה של המאה ה , 20 במדינת הרווחה הלאומית , החל מושג האזרחות להתעצב לכדי צורה מכלילה ושוויונית של חברות המוגדרת על ידי זכויות אזרחיות , פוליטיות וחברתיות . ( Marshall 1998 ) זכויות אלו היו תוצאה של מאבקים ממושכים - בין מונרכיות שחתרו לריכוזיות ולרציונליזציה של מנגנונים שלטוניים ובין מערך החסינויות האנטרופיות של גופים פיאודליים - ולא פרי אידיאה מוסכמת . ( Poggi [ 1978 ] 1990 ) יתרה מזו , אופי מימושן של הזכויות תלוי היה במידה רבה בשאלות כגון אלו : האם הן הוענקו "מלמעלה" על ידי אליטות מדינתיות או הושגו "מלמטה" על ידי מאבקים אזרחיים ? האם הן התמקדו בספרה הפרטית או בספרה הציבורית ? 1993 ) ^ ת נ \ 1 ד . ( Mann 1987 ; בין כה וכה , וכפי שהניתוח הקלאסי של מרשל מראה , בין המאה ה 18 לאמצע המאה ה 20 הלך והתעצב אופייה של האזרחות המודרנית כעקרון על מארגן של חברות פוליטית בעלת אופי אוניברסלי , שוויוני וליברלי , הממתן את עוצמת אי השוויון שנוצר בזירות אחרות - ובראשן זירת השוק . התמסרות האזרחות כבעלת אופי אוניברסלי , וכגורם שבא למתן את הדורסנות של השוק ולשוות לקפיטליזם "פנים אנושיות , " התאפשרה בזכות שני תהליכים מרכזיים המשלימים זה את זה . התהליך הראשון משתקף בעצם התהוותה של המדינה הטריטוריאלית הביורוקרטית . מדינה זו פיתחה מנגנונים רציונליים חוקיים של שליטה הנסמכים על ניהול אוכלוסייה מדוקדק הכולל פרקטיקות של פיקוח , מיון ומעקב מחד גיסא , ופרקטיקות שתכליתן רווחתה של האוכלוסייה ו"תיקונה" מאידך גיסא . ( Foucauit 1991 ) כאן אנו עומדים על הזיקה העמוקה בין כינונה של המדינה לבין גילויה של האוכלוסייה כאובייקט של פעולה מדינתית רציונלית . עם הפיכת ענייני האוכלוסין ליעד מובחן של פעילות הריבון ולמושא אובססיבי למחשבתו , שינה ה"פוליטי" את משמעותו לבלי היכר . עם גילוי האוכלוסייה , ולמעשה עם תהליכי הפוליטיזציה שלה ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help