sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פוליטית הנוטלת חלק פעיל בחיים הציבוריים . ( Barbalet 1988 ; Pocock 1998 ) אולם אף על פי שרעיון החברות הפוליטית הטמון בהגדרה המקורית של מושג האזרחות נשמר לאורך ההיסטוריה , עם השתנות אופייה של הקהילה הפוליטית הלכו ונוספו רובדי משמעות חדשים שהגדירו אותו מחדש . באופן כללי אפשר לזהות ארבע תחנות מעבר היסטוריות אשר שינו את משמעותה של האזרחות והנחילו לה את אופייה הנוכחי כמעמד חוקי ובצורה של חברות , של זהות ושל השתתפות פוליטית . מימושו הראשוני של רעיון האזרחות היה בפוליס היווני , עת זוהה ה"אזרח" עם בני שכבה מצומצמת , בעלת הזכות הבלעדית והפרטיקולרית להשתתף בחיים הציבוריים אגב שחרורה מנאמנויותיה השבטיות . זכות זו הוענקה לנושאי נשק , וכך נוצרה הסימביוזה בין האזרח ללוחם , סימביוזה שנשתמרה לאורך ההיסטוריה ושנחשבת לחלק בלתי נפרד מן "החוזה האזרחי" גם במדינת 4 הלאום המודרנית . לטענתו של מקס ובר , התפיסה האריסטוטלית של אזרחות כשותפות בשלטון עצמי התפתחה בעקבות הצורך של ערי המדינה הקדומות להגן על עצמן מפני אויבים מבחוץ . האוליגרכיה העירונית , הוא הוסיף , לא יכלה לספק צורך זה בכוחות עצמה והיא נאלצה לגייס למשימה זו רבים מתושבי העיר . אם כן , גיוסם של תושבי העיר למשימת ההגנה בישר את הופעתה של הדמוקרטיה , בגרסתה האתונאית , משום שרצונה של הקהילה להבטיח את שיתוף הפעולה של ההמונים אילץ אותה לא רק להפקיד בידם נשק אלא גם להעביר לידם כוח פוליטי . ( Weber 1976 ) מן הפוליס היווני התגלגל רעיון האזרחות לאימפריה הרומית , ובה הוא נקשר לא רק עם הזכות האקטיבית "לשלוט ולהישלט" ( to rule and be ruled ) אלא גם עם סוג של חברות אופקית שעיקרה הזכות "לתבוע אחרים ולהיתבע על ידם" . ( Pocock 1998 ) למעשה , בחשיבה הרומית המוקדמת הפכה האזרחות מעיקרון המזוהה עם הזכות להגנה צבאית למעמד חוקי רשמי , המעניק לאזרחים זכות להגנה על קניינם מפני אזרחים אחרים . חיבור זה בין השתתפות פוליטית לקניין הטרים במידה רבה את התהוותה של התפיסה הליברלית של אזרחות , שג'ון לוק היה מהוגיה העיקריים . לוק ניסח במאה ה 17 את משולש היחסים בין חירות , חיים וקניין כבסיס לחירויות האזרח ; אך בטרם נוסחה תפיסה ליברלית מגובשת נדרש רעיון האזרחות לתחנת מעבר נוספת . זו התקיימה במרחב של ערי המדינה הפיאודליות ששגשגו באירופה עם גידול המסחר . בערי המדינה נבטו ניצני האזרחות במובנה המודרני המחולן , ( secularized ) מתוך ניסיונותיה של החברה הבורגנית העירונית לזכות בחסינויות שישקפו נאמנה את כוחן העולה של הגילדות במסגרת העירונית האוטונומית . Weber 1976 ; Turner 1993 , 4 ; Shafir 1998 , 5-6 ; Holston and Appadur ai 1 9 99 . 5 Titmuss 1958 ; Ben-Eliezer 1995 ; Helman 1997 . 4

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help