sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פרקטיקות אלו מתקיימות בזירות מוסדיות שונות - בתי המשפט , בית המחוקקים , שוק העבודה , מערכת החינוך והבריאות ואף המשפחה - והן מעצבות את מה שיסמין סויסל ( Soysal 1994 ) מכנה "משטרי השילוב" הדומיננטיים . אלה מגדירים לא רק את גבולות החברות בקהילה הפוליטית ( מי רשאי להיות חבר ומי לא ) אלא גם את אופייה של חברות זו ( מהו בסיס הלגיטימיות שלה ) ואת הדרכים למימושה . במאתיים השנים האחרונות שימשה מדינת הלאום מסגרת פוליטית דומיננטית אשר מגדירה את קווי המתאר של משטרי השילוב ואת אופיים . התיאוריה הפוליטית הסבירה את עליונותה של מדינת הלאום על פני תצורות פוליטיות אחרות בכך שמכל אופני הארגון הפוליטי , היא זו שהצליחה לכונן מסגרת של שליטה הנסמכת על יצירת חפיפה בין מקום , חוק וזהות . ( Giddens 1987 ) כינון מדינת הלאום כ"מכל שליטה , " כפי שהגדיר זאת גידנס , הוא שאפשר לה להכריע בדילמות העיקריות שבין קפיטליזם לדמוקרטיה ( החירות , שלרוב זכתה לפרשנות כלכלית קניינית , לעומת השוויון ) ושבין דמוקרטיה ללאומיות ( האוניברסליות של זכויות לעומת הפרטיקולריות של זהויות . ( הצלחתה של מדינת הלאום להכריע בדילמות אלו , גורסת התיאוריה , התאפשרה לא מעט באמצעות הלאמת האזרחות , אשר חיברה בין האוכלוסייה לריבון בקשר שהוא בעת ובעונה אחת חוזי וזהותי . ( Brubaker 1996 ) אף על פי שבמקביל למסורת של הרחבת זכויות האזרח ביחס לקהילה הפוליטית הלאומית התפתחה מסורת שהדגישה את זכויות האדם ואת חשיבותו של המשפט הבינלאומי , מדינת הלאום נותרה המסגרת העיקרית למימושן של זכויות האזרח והאדם , והמשפט המדינתי נותר האמצעי העיקרי למימושן . ( Jacobson 1996 ) 2 הדימוי של מדינת הלאום כ"מכל שליטה" המכיל סתירות אך גם פותר אותן הוא כה גורף ומושרש בשיח על אזרחות עד כי יש הטוענים כי אין למדינת הלאום תחליף . ובהיעדר תחליף , צורות אזרחות שאינן לאומיות , וצורות חברות שאינן שואפות להיות מלאות , אוניברסליות ושוויוניות , הן בבחינת עיוות 3 החותר תחת המחשבה הדמוקרטית . אלא שהטוענים כך נוטים להשכיח את אילן היוחסין המורכב של שיח האזרחות ואת הזיקה הדיאלקטית והטרנספורמטיבית בינו לבין אופיו של הארגון הפוליטי . מקורו של רעיון האזרחות בתפיסה אריסטוטלית שנוסחה לפני 2 , 500 שנה . על פי תפיסה זו , ייחודיותו הסגולית של האדם החופשי היא בהיותו חיה . 2 לדיון נוקב ומאיר עיניים על אורות תפקידה של המרינה כמנגנון הערב לקיום זכויות ראו חנה ארנדט . ( Arendt 1958 ) לטענתה , משהפכה מדינת הלאום למקום המשמורת של זכויות , הפכו זכויותיהם וחייהם של חסרי מדינה , של פליטים ושל מיעוטים לאומיים להפקר . Waltzer 1983 ; Brubaker 1989 ; Tamir 1993 ; Joppkc 1998 . 3

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help