sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התקשורת ושל העיתונאים לחברה , המפקחת עליהם באמצעות עיקרי הקוד אשר אמורים להיות מקובלים על שני הצדדים . רגולציה היתה ונשארה ביטוי עיקרי לפיקוח מאקרו פורמלי על מוסד התקשורת , ואין זה מקרה שהיא משמשת מקור בלתי נדלה למתחים בינו לבין המוסדות האחרים בחברה . הללו נובעים במידה רבה מזהותם המפוצלת של אמצעי התקשורת : כמי שטוענים לחופש בדמוקרטיה , אמצעי התקשורת דוחים כל ניסיון להצר את פעילותם , ובכלל זה כל מעשה של רגולציה . המסורת הארוכה בחברה הישראלית הניחה יסודות איתנים לרגולציה במכלול מערכות חיים , והתקשורת בכללן . גם עם חילופי השלטון ועם שינויים ערכיים לעבר ליברליזם ניאו שמרני , לא פחתה התשוקה לרגולציה , בעיקר לרגולציה של מפת התקשורת . גם במציאות של שפע ערוצים ובאקלים של כוחות השוק , השלטון שומר לעצמו תחומי התערבות עיקריים ובעלי חשיבות . לכאורה השלטון מוותר על חלק מסמכויותיו ומעביר חלק ממלאכת הוויסות לכוחות השוק , אשר יפקחו על התאגידים רבי העוצמה החולשים על מוסד התקשורת . ואולם , בזכות ההסדרים החדשים , השלטון אינו מאבד ממעמדו אלא רק משנה את סגנון הפיקוח על התקשורת , המתבצע הפעם באמצעות שליחים . אגב כך , מתהדק הקשר בין הון לבין שלטון , ואמצעי התקשורת מיטיבים לנצל קשר זה לטובתם , כפי שמואר במאמרה של תהילה שוורץ אלטשולר . בניסיונות הדחייה או הסירוס של רגולציה , פורסים ארגוני התקשורת רשת של פיתויים סמויים לפני ראשי המנגנונים העוסקים במישרין ביישום הוויסות עליהם . אחדים מהם חוצים את הקווים , ולאחר תקופה בשירות ציבורי הם נקלטים בתאגידי תקשורת שאותם ויסתו בעבר ושבשמם הם מנהלים משא ומתן מול מי שירש אותם בתפקיד . ייאמר מיד שהתופעה אינה מצומצמת רק לתחום התקשורת , וכנראה שהיא מושרשת יותר בתרבות המינהל הציבורי בישראל . מאמרו של מוטי גייגר ממחיש כיצד שינויים בלתי פוסקים במוסד התקשורת מקרינים על תפקודם של אמצעי התקשורת ועל היחסים שבינם לבין סביבתם . בעטייה של תחרות הולכת ומחריפה בין אמצעי התקשורת המתרבים , הללו נאלצים לשנות את תפקודם , ושוב אינם מסתפקים בתיעוד המציאות ובסיקורה . בדיקה לאורך שנים מגלה שאמצעי התקשורת מדגישים כותרות "עתידניות , " המתייחסות לאירועים ולתהליכים צפויים בעתיד . ואולם , דווקא המגמה ה"עתידנית" מאפשרת דפוס פיקוח מיקרו בלתי פורמלי : יועצי תקשורת ופוליטיקאים רבים , אשר מודעים לצימאון למידע עתידני , מנצלים זאת כדי לשתול מידע לצורך תמרון פוליטי , או לצורך מה שידוע כ"ספין . " מעבר למעורבותם בניהול תמרונים פוליטיים , גלישתם של אמצעי התקשורת מתפקידם המסורתי כמתעדי מציאות לתפקיד בלתי צפוי של חיזוי אירועים עלולה לפגוע במעמדם , ובמיוחד לכרסם באמינותם בעיני הציבור . מבחינה זאת , מחקרו של נייגר חושף תהליכים עדינים אשר מזיזים את אמצעי התקשורת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help