sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

וחסרי ישע לנוכח כוחה של התקשורת . בעלי עניין מתחרים ביניהם כדי להגשים יעד אחד - שליטה פוליטית על אמצעי התקשורת ( וולפספלד . ( 1997 הבקרה חיונית ככל שמוסד התקשורת צובר השפעה ומתבסס כמוקד עוצמה , המאיים להיות נטול פיקוח או כמעט נטול פיקוח . פיקוח זה מעוגן בעיקרון הבסיסי של " בלמים ואיזונים" בדמוקרטיה . ( Bollinger 1995 ) על כן התפיסה המאזנת מעודדת לאתר , למשל , את הדרכים שבהן המוסד הפוליטי מטפח דפוסי הידברות עם אמצעי התקשורת ופיקוח עליהם . ( 1997 ; Caspi and Limor 2001 Watts ) מאחר שלכל מוסד "זהות כפולה , " והוא מטפח יחס רו ערכי כלפי המוסד האחר , יש לשני המוסדות מכנה משותף , והקרקע מוכשרת למשא ומתן מתמשך ביניהם . לפיכך התפיסה החלופית , המאזנת , מעוררת שאלות בכיוונים אחרים : במקום להתלבט בשאלה כיצד משפיעים אמצעי התקשורת על הפוליטיקאים , היא ממליצה לשאול : מי משפיע על מי או מי מנצל את מי ? כיצד פוליטיקאים או שליחים מטעמם מסתייעים באמצעי תקשורת כדי להשיג תמיכה פוליטית ולשמר אותה ?( Schorr 1997 ) כיצד פוליטיקאים מעצבים בהחלטותיהם את מפת השידור ואת מעמדם של אמצעי תקשורת ושל עיתונאים ? במידה רבה אין הפוליטיקאים לקוחות תמימים של המתווכים - הכתבים או אמצעי התקשורת . במקום אחר הבהרתי , שמכלול של גורמים מסוגלים לעצב את עוצמת התיווך של אמצעי התקשורת ( כספי . ( 14-12 , 1996 לא זו בלבד שהלקוחות מסוגלים לבחור את המתווכים , אלא שבכוחם לעצב את מעמדם במערכת , ובכלל זה , למשל , להעניש את הכתב או את אמצעי התקשורת שסרחו . שר או יועציו יכולים לבחור את הכתב אשר באמצעותו ימסרו מידע לציבור הרחב , או את ערוץ הטלוויזיה המועדף שבו יתראיינו . לחלופין , הם יכולים לשלול מידע מן המתווך שסר חנו , צעד אשר עלול להחליש את העיתונאי או את אמצעי התקשורת . באמצעות קביעת מדיניות התקשורת , פוליטיקאים מעצבים את מפת התקשורת וכן את מעמדו של כל אמצעי תקשורת בחברה . ( McQuail and Siune 2001 ) מדיניות השידור היתה ונותרה כר נרחב לדוגמאות של השפעה פוליטית על המתווכים . בשל ההערכה שהשפעתם של אמצעי השידור , ובייחוד של הטלוויזיה , רבה מאוד , החליט המוסד הפוליטי להבטיח מנגנונים לפיקוח ולהשפעה , אם לא לשליטה , על המתווכים עתירי העוצמה . כך במשך שנים העדיף המוסד הפוליטי בישראל להנציח את מונופול השידור הציבורי בטלוויזיה חד ערוצית . ככל שגאו צורכי התקשורת של הפוליטיקאים , התחזקה ההערכה שהערוץ המונופוליסטי רב העוצמה אינו מסוגל להמשיך ולספק שירותי תיווך יעילים . היוזמות להוספת ערוצי שידור התרבו ככל שגברו החששות בקרב המוסד הפוליטי מפני עוצמתו המצטברת של הערוץ היחיד ואי שביעות מתפקודו . בדרג הפוליטי התחזקה ההערכה שיש לשים קץ למונופול השידור שלו בשני שלבים . ( Caspi , forthcoming )

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help