sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אותו . ( Pavlik 1996 ) במצב מתמשך של צמיחה , כל מאמץ להגדיר את תפקידיו של ארגון תקשורת יחיד או של מוסד התקשורת בכללו , כמו לציין את זכויותיו ואת חובותיו או לתחום את גבולות פעילותו , הוא בבחינת מלאכה סיזיפית : כאשר מצליחים להגדיר את מעמדו של מוסד התקשורת , מתווספים אמצעים חדשים המאתגרים הסדרים קיימים חידושים טכנולוגיים הן משפרים ביצועים של אמצעי תקשורת קיימים , והן מחייבים ניסוח של הסדרים חדשים . הנה כי כן , השידורים החיים של הטלוויזיה או של העיתונות המקוונת באינטרנט שיפרו את יכולת הדיווח וחייבו עיון מחודש בהסדרים קיימים : שלא כבעיתונות הכתובה , לכתב בעיתון המקוון אין "דד ליין" אחד בלבד ביום . השידור החי גם אינו מאפשר עריכה . בשל המצב הדינמי קשה להשיג הסדרים מחייבים המבהירים את תחומי פעילותו , את זכויותיו ואת חובותיו של מוסד התקשורת כלפי המוסדות האחרים . לאחר שידורי הרדיו והטלוויזיה בזיכיון ו / או ברישיון , כיום באמצעות "הפס הרחב" באינטרנט , כל מי שברשותו האמצעים הבסיסיים יכול לשדר צלילים ותמונות . המציאות הטכנולוגית החדשה מצמצמת לכאורה את יכולת הפיקוח על השידורים , אך רק לזמן מה , שכן המצב החדש מזמן משא ומתן על ההסדרים ההולמים את המציאות הטכנולוגית החדשה . על כן , שלא כמוסדות אחרים , מוסד התקשורת נתון בתהליך של מיסוד בלתי פוסק ( כספי . ( 2006 אמנם שינויים תפקודיים פוקדים גם מוסדות אחרים , אלא שאין בהם לקעקע את ההגדרות הבסיסיות של תפקידיהם בחברה . היחסים בין מוסד התקשורת לבין המוסד הפוליטי מורכבים גם משום שהמוסד הפוליטי על רכיביו השונים , בייחוד בשלטון הדמוקרטי , תלוי בשירותי התיווך שמספקים אמצעי התקשורת . אמצעי התקשורת מתווכים בין חלקיה השונים של החברה בת זמננו , ובכלל זה בין הבוחרים לבין הנבחרים . אמצעי התקשורת מבטיחים לכל פוליטיקאי נגישות לכלל הציבור , ובאמצעותם הוא יכול לגייס תמיכה פוליטית ולשמר אותה . לא ייפלא אפוא שכל חבר כנסת וכל שר כמהים להיחשף באמצעי התקשורת ורואים בהם חמצן לקידומם בזירה הפוליטית . מן הבחינה הזאת , המוסד הפוליטי ממלא כפל תפקידים ביחס למוסד התקשורת : הוא גם לקוח של אמצעי התקשורת , כנשוא סיקוריהם , וגם מפקח עליהם ועל סיקוריהם . התפקיד הכפול מעורר לעתים קרובות תהייה באשר לשיקולי הפיקוח הפוליטי על ארגוני התקשורת . מצד אחד , לצורכי התיווך הפוליטי עלול המוסד הפוליטי להטות את פיקוחו על מוסד התקשורת וכן להכשיר את הקרקע למעורבות פוליטית בשיקולי הסיקור התקשורתי ולפוליטיזציה של הסיקור . מצד אחר , אמצעי התקשורת והעיתונאים יכולים לראות ב"זהות הכפולה" של הלקוח הפוליטי מגן מפני לחצים מצדו , כמסוקר : הרי המסוקר הוא בעל עניין , ועל כן אינו יכול להעריך הערכה אובייקטיבית את הסיקור עליו .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help