sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האוניברסלי , דווקא משום שאינו מייצג אף אחד . מיקומו של ממי משקף בדיוק את המצב הפוסטקולוניאלי ואת מה שהומי ק . באבא מכנה "המרחב השלישי . " בפרק המתורגם מספרו תרבות ואימפריאליזם מתאר אדוארד סעיד מגוון של אסטרטגיות התנגדות , שאחת מהן היא "המסע פנימה והופעתה של ההתנגדות . " זהו מסע של סוכנים ואינטלקטואלים מן "העולם השלישי , " המנסים לפרוץ אל מעוזיו של המטרופולין המערבי , מצביעים על הסתירות שעליהן מושתת המערך התרבותי של האימפריאליזם האירופי ומצליחים לייצר תנופה של התנגדות . במילותיו של סעיד , פלישתם של סוכנים אלו , המייצרים "עבודה אנטי אימפריאליסטית אינטלקטואלית ומלומדת פרי עטם של כותבים מהפריפריות , השוהים במטרופולין כמהגרים או כמבקרים , היא בדרך כלל בגדר התפשטות של תנועות המונים גדולות אל תוך המטרופולין . " סעיד מעיין בעבודותיהם של ארבעה כותבים פוסטקולוניאלים - ס . ל . ר . ג'יימס הטרינידדי , ג'ורג' אנטוניוס הערבי , רנג'יט גוהא הבנגאלי וס . ח . אלאטס המלזי - השונים זה מזה ברקעם ובביוגרפיה שלהם . מתוך עיון זה מצביע סעיד על עבודת כלאיים תרבותית , המשבשת את האופוזיציות הקלאסיות שעליהן הצביע בספרו אוריינטליזם . ( 2000 [ 1978 ]) משום כך , סעיד גורס כי תנועת ההיסטוריה אינה מתנהלת באופן חד צדדי כפי שהאמין הגל . תחת זאת , כלי הנשק של הביקורת נעשים חלק מן המורשת ההיסטורית של האימפריה , כשם שהכוחות האנטי אימפריאליים גם הם אינם הומוגניים , אלא רצופי סתירות . טקסט זה של סעיד מדבר , גם אם לא במפורש , הן עם הטקסטים של באבא והן עם הטקסט של גיאטרי צ'קרוורטי ספיבק , המופיעים באנתולוגיה זו . עבודתו של חומי ק . באבא , ששניים ממאמריו מופיעים בחטיבת התרגומים , מסמנת נקודת ציון פרדיגמטית , כיוון שהיא מאתגרת כמה מן הפרמטרים שהיו מקובלים בספרות הפוסטקולוניאלית , בעיקר אלו שקבע אדוארד סעיד בסוף 6 שנות השבעים . בשנות השמונים התמקדה עבודתו של באבא בחקר השיח הקולוניאלי , אולם בעוד שסעיד התמקד במזרח התיכון , הרחיב באבא את מסגרת הניתוח - כפי שעשו ספיבק ורבים אחרים - וכלל בה את ההיסטוריה של השלטון הבריטי בהודו . באבא טוען כי בין תקופת הקולוניאליזם המוקדם לבין התקופה הנוכחית מתקיים רצף ולא שבר . הוא מתייחס אל תקופתנו כאל " מציאות קולוניאלית מתמשכת" ומציע לצעוד מעבר לניתוח המבני הכולל . 6 עבודתו של באבא נתפסת לעתים כמייצגת עמדה פוליטית מוחלשת . אולם , מבחינה תיאורטית היא מתארת מציאות דינמית ומורכבת אשר אינה מחליקה בקלות לקטגוריות דיכוטומיות של מזרח ומערב . גם סעיד הואשם בזמנו כמי שייצר עמדה שמרנית , שבסופו של דבר מחזקת את השיח ואת הפרקטיקה המערביים . איז'אז אחמד , למשל , טען שהתיאוריה הפוסטקולוניאלית היא תוצר של קבוצה פריבילגיה , המנותקת מן המציאות היומיומית בעולם השלישי ובסופו של דבר משתתפת בייצור תרבותי של חומרים ובהעברתם למטרופולין , ובתוך כך מטשטשת את העובדה שאנו חיים במציאות ניאו קולוניאליסטית . ( Ahmad 1992 ; 1995 )

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help