sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

השנייה העומדת בפני השחור היא לבקש שיכירו ביופיו של הצבע השחור " ) שחור הוא יפה , ( " אולם גם זוהי אופציה של דיכוי בחברה שמעריצה את ה"לובך . מיוט קפסיה , ( Capetia 1948 ) מולאטית ממרטיניק , מחוז הולדתו של פאנון , כותבת בספרה Je suis martiniquaise כי אינה יודעת ולא אכפת לה אם מאהבה הצרפתי ( הלבן ) נאה או מכוער . "כל שאני יודעת הוא שיש לו עיניים כחולות , שיער בלונדי ועור בהיר . " במילים אחרות , מדובר בשתי אופציות של נוירוזה . כדי להתמודד עם מציאות זו , השחור עוטה על עצמו מסכה לבנה , שהיא סוג של הכחשה . לימים , יבואו אחרים ויבקשו להפוך את המבט ולהצביע ביתר אסרטיביות על ה"לובך כעל קטגוריה נוירוטית ולא טבעית ( ראו הומי ק . באבא בספר זה ; וגם . ( Bhabha 1994 ובכל זאת , הטקסט של פאנון המתורגם כאן ( בניגוד , למשל , לניתוח הפוליטי שהוא מציג בספרו נרכאי האדמה ) אינו מקבל חלוקות דיכוטומיות פשוטות . מתוך מצב החירום וזוועות המאבק באלג'יריה , פאנון מזהה את המנגנונים המרחיבים את תפיסת המציאות הקולוניאלית מבינאריות פשטנית " ) הם" מול "אנחנו ( " אל מציאות שעטנזית מורכבת . בהמשך ארחיב על פאנון ואטען , כי לנוכח המקורות ההיסטוריים של הגותו ניתן לראות בה בסיס פרדיגמטי לתחום כולו . 5 לראשונה בעברית מתורגמים כאן שלושה פרקים מתוך ספרו של אלבר ממי , דיוקנו של הכובש -. ( Portrait du colonise ) " האם הקולוניאלי קיים , " ? "הכובש המתכחש לעצמו , " ו"הכובש המשלים עם עצמו . " אלבר ממי , יהודי טוניסאי , מתבונן גם הוא בכיבוש הצרפתי באלג'יריה , ובניתוח חריף וביקורתי הוא מצביע על הניגודים הפנימיים של מצב הכיבוש . בשונה מפאנון הוא מרחיב את יריעת הניתוח גם לסוגיות כגון כלכלה פוליטית , מעמד וניצול כלכלי ; בדומה לפאנון הוא עוסק בשאלות מורכבות של זהות וגזענות . הוא מדגים כיצד גזענות היא חלק בלתי נפרד מן השיטה , הדורשת זכויות דמוקרטיות לכובש במולדתו , אולם מונעת אותן מן הנכבש . שיטה זו , טוען ממי , מכרסמת בסופו של דבר לא רק בצלמו של הנכבש אלא גם בזה של הכובש , והופכת את חברתו לבלתי דמוקרטית . משום כך , טוען ממי , אין "כובשים נאורים" ו"כובשים רעים" - יש רק "כובשים . " בד בבד עם תיאור מצב הכיבוש הוא עוסק גם בשאלת זהותו שלו . שאלה זו נובעת אמנם ממקומו המיוחד כיהודי בתווך בין הכובש לנכבש , אולם הוא משקף נקודת מבט תיאורטית ואפיסטמולוגית אוניברסלית יותר . כפי שאמר על כך ז'אן פול סארטר , ממי יכול לדבר בשם כל אחד ולספק את העדות הטובה ביותר בשם הקול . 5 רוברט יאנג ( Young 1990 ) מציין שניתן לראות בנדכאי האדמה את נקודת הפתיחה למה שמכונה לימודים פוסטקולוניאליים . עם זאת , יש להכיר בעובדה שעבודתו של פאנון מעוגנת במחשבה פילוסופית ופסיכואנליטית מורכבת , כמו גם בכתיבה אנטי קולוניאלית קיימת כך , למשל , כמה מן הטענות החשובות של פאנון הופיעו אצל אמה סזר . בארט מור גילברט ( Moore-Gilbert 1997 ) גורס שסזר עיצב גם את מחשבתם של הומי ק . באבא ושל אדוארד סעיד ( ראו . ( Kelley 2000

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help