sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

גם תופעות אחרות ( למשל , גלובליזציה של העבודה והיחסים הקולוניאליים במערכת העולמית במקרה של מהגרי העבודה . ( בשל המורכבות ההיסטורית , המושג פוסטקולוניאליזם ישמש באנתולוגיה זו בשלושה אופנים שונים ! ראשית , כמצב של חברה בעלת היסטוריה קולוניאלית , שלחלק מן התופעות בה יש קשר ישיר או עקיף להיסטוריה וו ! שנית , כמצב של חברה המקיימת ברגעים אלו ממש כיבוש קולוניאלי מובהק , שלישית , בפרספקטיבה ביקורתית על הקולוניאליזם , הן זה שמתקיים כעת והן זה שנסתיים . בהקשר זה , קיבלתי החלטה עריכתית להשתמש במושג כמילה אחת , פוסטקולוניאליזם , ולא כצמד מילים ( פוסטקולוניאליזם , ( כדי להכיל את כל שלוש האפשרויות גם יחד . האנתולוגיה שלפניכם מורכבת משתי חטיבות המשלימות זו את זו . בחטיבה הראשונה מופיעים תרגומים של טקסים תיאורטיים . בחטיבה השנייה מופיעים מאמרי מקור העוסקים במפורש בזירה הישראלית . למעט שלושה טקסטים קלאסיים . של פרנץ פאנון , של אלבר ממי ( תורגמו בידי אבנר להב ) ושל אדוארד סעיד ( שתורגם בידי איה ברויר . ( כל המאמרים פורסמו בעבר בכתב העת ל / יאלדיד' רביקררת , חלק נכבד מהם בתקופתו של העורך עדי אופיר . אנתולוגיה זו מייצגת במידה רבה את תרומתו של כתב העת לדיון הפוסטקולוניאלי בישראל בעשור האחרון . נוסף על שלושת התרגומים החדשים הוכנו בעבור האנתולוגיה גם אינדקס מושגים וביבליוגרפיה מרוכזת . חטיבת התרגומים פותחת בטקסטים אנטי קולוניאליים . הטקסט הראשון הוא של פרנץ פאנון , מתוך ספרו ערר שחרר , מסברה לבנרת Peuu noire , masques ) 4 . ( bkwcs עבודתו של פאנון משלבת היטב עמדה פוליטית אנטי קולוניאלית עם עמדה ביקורתית על המצב הפוסטקולוניאלי עצמו , והיא משקפת את מורכבותו של מצב זה . הפרק המתורגם , "ניסיונו הקיומי של השחור , " עוסק בשאלות של צבע וזהות גזעית ובמבט הלבן הנכפה על השחור . כאשר השחור יוצא לרחוב , רץ אחריו ילד וצועק : "הנה כושי ! אני מפחד מן הכושי . " החברה הקולוניאלית מייצרת סטריאוטיפים על אופיו ה"פרימיטיבי" של השחור , על כישוריו הנמוכים ועל תאוותו המינית הבלתי ניתנת לסיפוק . "ארבעה כושים עם זקפה ממלאים קתדרלה , " כותב פאנון בהתרסה , בהבינו שהשחור יעסוק בנוירוטיות בצבע עורו , כל עוד יחיה תחת שלטונו של הקולוניאליזם הלבן . בהקשר כזה , עומדות בפני השחור שתי אפשרויות פעולה . הראשונה היא לנסות להתעלם מצבע עורו , ברוח העמדה הליברלית , שהרי הנטייה להתעלם משאלות של צבע נחשבת מחווה ליברלית נדיבה . אלא שדווקא התעלמות משאלות של צבע בחברה שבה הצבע הוא מרכיב מהותי היא בעצמה מנגנון של דיכוי . על אופציה זו אמרה פעם טוני מוריסון , סופרת אמריקנית שחורה , שלא רק השמרנות או הגזענות משתיקות את השחור , אלא גם הליברליזם , כביכול מתוך אצילות נפש ונדיבות . האפשרות . 4 במסורת המחשבה של אמה סזר ( Cesaire ) ושל ויליאם ריבוא - ( Du Bois ) על כך ארחיב בהמשך .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help