sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מתאפשרות באמצעות "מועצות אזוריות " או גופים על מדעתיים כמו הסוכנות היהודית ( ייהוד המרחב . ( ואולם , חלקן מוסוות עתה בתוך שדה טכנוקרטי , אשר עם מכשלותיו נדרשים להתמודד הארגונים הנאבקים נגד הפקעת אדמות ( כמו ועד הכפרים הלא מוכרים או הוועד נגד הפקעת אדמות . ( בשיח האינטלקטואלי הנוכחי בישראל עולה הטענה , כי מעמד המדינה נחלש - הן בשל תהליכים גלובליים , והן בשל התחזקותה של החברה האזרחית והתנתקותה ממוסדות המדינה . המחזיקים בעמדה זו נוהגים להצביע על השיח הניאו ליברלי כבסיס לקיומה של החברה האזרחית , וכתחליף להיגיון הלאומי או להיגיון של החברה המגויסת . טענה זו להיחלשות המדינה נשענת על שתי הנחות יסוד בעייתיות . האחת , שמתקיים משחק סכום אפס בין המדינה לבין החברה האזרחית : משעה שמתקיים אזרוח של פרקטיקות מדינתיות , החברה האזרחית מתחזקת והמדינה נחלשת . ההנחה השנייה גורסת שלחברה האזרחית יש פוטנציאל משחרר , בניגוד לכוח המדכא של המדינה . בדיון שאני מציג כאן אני מבקש לאתגר שתי הנחות אלה . ראשית , משום שהחברה האזרחית , המעוגנת במנגנוני שוק נעדרי מוסר חברתי , היא כוח מדכא לא פחות מן המדינה . האפשרות להשיג קונסנזוס באמצעים דמוקרטיים הולכת וקטנה , ככל שעוצמתו וריכוזו של ההון הולכים וגדלים . שנית , משום שריבוים של "אתרים אזרחיים , " שבהם "השיח החדש" מוצא את ביטויו ( ואשר מכוננים על ידיו ) אינו מצביע על ירידת כוחה של המדינה . הוא רק מאפשר לפוליטיקת הקרקעות הכוללת ולתרבותה "להצטנע , " להיעלם במעוזים טכנוקרטיים של ועדות , חוזים ומכרזים . המעבר למעוזים אלה משקף אמנם ירידה באתוס האידיאולוגי , אולם אינו מייצג בהכרח היחלשות של המוסדות המרכזיים המנהלים את פוליטיקת הקרקעות , כמו מינהל מקרקעי ישראל , הקרן הקיימת לישראל , הסוכנות היהודית או הצבא . כלומר , כוחה של המדינה לייצר הסכמה להחלטותיה אינו בהכרח קטן . לשם דוגמה : מינהל מקרקעי ישראל מחזיק כיום בכ 91 אחוז מתוך 20 מיליון הדונם שבתחום הקו הירוק . הקרן הקיימת לישראל מאיישת 9 מתוך 19 החברים במועצת מקרקעי ישראל . כלומר , במקביל לדה מיסטיפיקציה של האתוס , אנו עדים למיסטיפיקציה של הפוליטי ולחיזוקן על ידי יצירת שיח טכנוקרטי , השואף לדלג מעל לתרבותי ולפוליטי . מאפיין בולט נוסף של "השיח ( המרחבי ) החדש" הוא האפיסטמולוגיה המהותנית , שבה הוא מעוגן . שטח , גבול , שיכון , קרקע נתפסים כמהויות של ממש , ותפיסה זו נובעת מתכונותיהם הפיסיות ואף מעצם קיומם של אלה , או מתוך העמדה הטלאולוגית ( לוגיקת הצורך והתכלית ) שבתוכה הם מעוגנים . מאפיין זה בולט , למשל , בדיון האדריכלי המכונן מתוך פרדיגמות תכנוניות , והמכוון ליעדים אסתטיים ופונקציונליים . דיון זה רואה בשפת המרחב , בהגיונו וב"תוצריו , " אובייקטים נעדרי היסטוריה ואידיאולוגיה . כך למשל , הדיון בשיכון מתעצב סביב השאלה אם השיכון אסתטי , או ממלא את תפקידו . אולם , הדיון אינו מקבל משמעות תרבותית ופוליטית . למשל , מהו תפקידה של הארכיטקטורה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help