sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שאותו אנו נוקטים , אינו מניח עמדה אידיאולוגית ופוליטית צרה . בשל המימד הרפלקסיבי המובנה שלו , אנו מחויבים למשא ומתן מתמיד עם הנחות היסוד שלנו . המחקרים הביקורתיים המוצגים בספר זה מבקשים אפוא לספק יותר מאשר תיאורים אמפיריים של תופעות חברתיות ושינויים חברתיים . הכוונה לצאת מן התופעות האלה ולחזור אליהן , תוך ניתוח תיאורטי של המנגנונים המשתתפים בעיצובן . מטרתם של המחקרים לחשוף הנחות יסוד המגבילות את האפשרות להתבונן במורכבות החברתית וההיסטורית של חילוניות ושל דתיות . הם עשויים לתרום מבחינה זו להרחבת אפשרויות הביטוי של קבוצות , זהויות ותופעות שאינן משתבצות בקלות בקטגוריות מקובלות של דתיות וחילוניות בישראל . ניתן להצביע על כמה מאפיינים מבניים שאותם אפשר לגזור מהתוכנות התיאורטיות שהוצגו לעיל . מאפיינים אלה - ליניאריות , בינאריות ומהותנות - משותפים לתהליכי ייצוג של דתיות וחילוניות בחברה הישראלית ומגבילים אותם . . 1 ליניאריות : הציונות היתה - בעיני מי שהגדירו עצמם חילונים - פרויקט שחרור לאומי הכרוך בשחרור היהודי המסורתי מכבלי הדת . החרדיות , בעיקר בעבר , ראתה במימושו של הפרויקט הלאומי הציוני המשך של ההיסטוריה היהודית , קרי , המשך הקיום הגלותי בטרם הגאולה המשיחית . לעומת החרדיות , הדתיות הלאומית נוטה לראות בציונות ( ובמופעים שונים של "הלאומיות החילונית , ( " מעין מימוש של תהליכי גאולה שמקורם בהשגחה אלוהית . כדי להצביע על עדיפותה , על מקוריותה ועל ראשוניותה של הדתיות הלאומית לעומת הלאומיות החילונית , הועלתה הטענה כי הציונות החילונית באה לאחר מבשרי הציונות הדתיים דווקא , וכך מימשה את חזונם הדתי . כך או אחרת דתיות וחילון נתפסים בתהליכים הבאים בזה אחר זה ולא בתהליכים המשולבים זה בזה והתלויים זה בזה . . 2 תהליכי הדרה הדדיים ביחס לקבוצות אחרות , שאותם נפרט בהמשך , בנויים בין היתר על חלוקה בינארית בקרב הציבור היהודי , חלוקה שבין חילונים לדתיים בקטגוריות המוציאות זו את זו . זהויות בינאריות מאפשרות לקבץ יחידים באופן מוציא זה את זה ולשייך אותם באופן חד וברור לקבוצות חברתיות מובחנות . שייכות וזהות הופכות פשוטות או מוגבלות . בפני יחידים וקבוצות לא עומד החופש לבחור בזהות היברידית היונקת את השראתה ממקורות שונים בלא זיהוי חד משמעי של מקורות אלה . במקום זאת , מוצב מספר מוגבל של אפשרויות שמתוכן ניתן " לבחור" אחת בלבד : "חילוני" או "דתי" " ) אתה חילוני " ? שואלים ישראלים או ש"אתה דתי . ( " ? אין אפשרות להשתייך לשתי הקבוצות או הקטגוריות בו בזמן , וגם אי אפשר שלא להשתייך אל אחת מהן . כך ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help