sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המשמשות להבנת המושגים של דתיות וחילון . למשל , אסאד ( 2001 Asad 1993 ;) הראה כיצד הגדרות מקובלות במערב להבנת דתיות נובעות בעיקר מתוך נצרות פרוטסטנטית ומודרנית , המתאפיינת בהבחנות בולטות בין הספרה הציבורית לפרטית , בין פרקטיקה לאמונה ובין האישי לפוליטי . מסגרת תיאורטית זו מאפשרת שליטה ומעניקה לגיטימציה לזכויות יתר לקבוצות המייצרות את המושגים הללו . היא חלק משיח הדוחק אפשרויות אחרות ( איסלאמיות למשל ) להבנתה של דתיות וקשריה עם פוליטיקה "חילונית , " שחרגה כביכול מעבר לגבולות הדת . המשותף לכל התוכנות הביקורתיות הללו הוא שהשיח הציבורי והאקדמי משקף למעשה עמדות ופרספקטיבות המייצגות ומשמרות תמונה חלקית בלבד של המציאות . הפנמתן של תוכנות אלו מעודדת את חילוצן של זהויות מושתקות וסמויות , יותר או פחות , מן העין הציבורית והמחקרית . הביקורת על ה"הגמוני" היא נקודת מוצא להבנתה של הדינמיקה החברתית תרבותית . השימוש במושג "הגמוניה" אינו מקרי כמובן . מושג זה שונה ממושגים תיאורטיים אחרים המתיימרים להיות ניטרליים , כגון "אידיאולוגיה דומיננטית" ו"פרדיגמה נפוצה . " בכל אחת ממערכות המושגים הללו קיים מטען תיאורטי היסטורי המייחד אותו . נקודת המבט האפיסטמולוגית המשותפת למאמרים בספר זה נשענת על המושג "הגמוניה , " מפני שהשימוש במושגים אחרים היה מחמיץ הדגשים חשובים . כך למשל המושג " אידיאולוגיה דומיננטית" מדגיש אמנם את חשיבות הקונפליקט החברתי , אך הוא משקף תפיסה מרקסיסטית על מבנה העל המגויס להצדקה ולנרמול של המבנה הבסיסי - היחסים החברתיים כלכליים - ומפריד לפיכך באורח מלאכותי בין הספרות השונות . לעומת זאת , המושג "הגמוניה , " שאותו טבע ההוגה הניאו מרקסיסטי , אנטוניו גראמשי , מדגיש שליטה חברתית כלכלית תרבותית , ללא חלוקה ברורה בין שולטים לנשלטים ובין מבנה העל למבנה הבסיס . על פי גישה זו , רעיונות , ערכים ואופני התפיסה והפרשנות של המציאות הם שמעצבים ומבנים אותה . כלומר , לעולם אין המציאות מתקיימת מעבר לאופני תפיסתה . מתוך כך מתאפשרת ביקורת על פרספקטיבות מודרניסטיות מוכרות . פרספקטיבות אלה מתיימרות לתאר ולנתח תופעות חברתיות הקשורות לדת ולחילון מתוך עמדה "מדעית" צרופה , כלומר , א פוליטית וא היסטורית . נדגיש כי גם נקודת המבט הביקורתית שלנו מניחה זווית ראייה אפיסטמולוגית וערכית ספציפית . המשותף לכותבים הוא המאמץ לעמוד על אופני הפעולה של תהליכי הדתה וחילון , תהליכים שמורכבותם וסתירותיהם הפנימיות סמויות לעתים מהעין הציבורית והמחקרית . ברור כי מאמץ כזה עשוי להביא את הקוראים למקם מיידית את הכותבים במסגרת של עמדות פוליטיות ביקורתיות מוכרות . אבל , לדעתנו , המצע התיאורטי הביקורתי ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help