sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

התהליכים השונים שנתאר , אך לא תמיד תוך מתן ביטוי מפורש , שיטתי וכולל לתהליכים אלה , יתרה מזו , לעתים יש התעלמות בציבוריות הישראלית ובמחקר האקדמי מתהליכים אלה ומהשלכותיהם , תוך הסברתם והבלעתם ללא משים במסגרות אידיאולוגיות ותיאורטיות קודמות . מסגרות כאלו אינן מאפשרות לבטא ולהעריך את מלוא המשמעויות וההשלכות של הזהויות והקולות החדשים הנמצאים בתהליכי גיבוש ראשוניים והמגששים אחר דרכי ביטוי בשיח ובזירה הציבוריים . המאמרים המקובצים כאן הם התחלה של לימוד נקודות מבטם של ה"אחרים" ודו שיח עמם . לעתים מאפשר דו שיח כזה לחלץ ולהציג נקודות ראות שהולכות ורוכשות לגיטימציה בזירה התרבותית , הפוליטית והכלכלית . במאמרים השונים נעשה ניסיון המבקש להוציא מהכוח אל הפועל נקודות ראות כאלו . דיון מסוג זה ניזון אפוא לא רק מן ההתרחשויות החברתיות כשלעצמן . אנו נשענים גם על הנחות אפיסטמולוגיות ועל דרכי התבוננות ביקורתיות , שהתפתחו במערב בעשורים האחרונים ושהן עצמן פועל יוצא של שינויים חברתיים , פוליטיים ותרבותיים שהחלו בשנות השישים של המאה שעברה . אנו מכוונים בעיקר לדיון הביקורתי בהבניה של "זהות , " הנשען על תוכנות פוסטקולוניאליות , פוםט סטרוקטורליות ופוסטמודרניות . מן התוכנות האלה עולה הצורך לבחון מחדש כיצד מושגים מוכרים נוטים לייצג , לשמר ולייצר מציאות חברתית , כלכלית ופוליטית . מטרתו של מחקר ביקורתי זה היא פירוק של קטגוריות זהות ובחינתן מחדש . במקרה שלנו הכוונה לפירוק המושגים " דתיות" ו"חילוניות . " תוכנות פוסטקולוניאליות מדגישות במיוחד כיצד קבוצות מבנות את זהותן " על גבם" של אחרים , כלומר , מתוך יחסי גומלין מורכבים בינן לבין קבוצות אחרות ומתוך דינמיקה של יחסי "עצמי" ו"אחר" ( סעיד . ( 2000 טענה נוספת היא שקבוצות מכילות בתוך עצמן את האחר . לעתים הן אף מסתירות מעצמן מרכיבים סותרים , אמביוולנטיים והטרוגניים , השאולים מהפנמה של האחר ומהתנגדות אליו . ( Bhabha 1994 ) לעומת זאת , תוכנות פוסט סטרוקטורליות מבקשות לערער על הנטייה להבנות קטגוריות זהות באורח בינארי , ליניארי ומוציא . הן גם מצביעות על אמביוולנטיות , על היברידיות ועל עמימות הנטועות בזהויות קולקטיביות שונות כגון תרבות , לאומיות ועוד . לבסוף , תוכנות פוסטמודרניות מערערות על מושגים כגון רציונליות , אוניברסליות ופוזיטיביזם הנתפסים כנקודות עוגן אפיסטמולוגיות מוחלטות . במקום זאת , תובנות אלו מבקשות להדגיש את הקונטינגנטיות , ההיסטוריות והיחסיות התרבותית שלהן , ומנסות להסב את תשומת לבנו לעובדה שמה שמוצג לכאורה כ"אמת" כרוך למעשה במערכות ידע ספציפיות , בפרקטיקות ובמוסדות חברתיים התומכים בהן . ( Foucault 1970 ; 1982 ; 1988 ) כיווני חשיבה מקבילים עלו בשנים האחרונות גם ביחס לפרדיגמות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help