sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאמרו של חנן חבר מאתר ביצירותיהם של ארבעה סופרים מזרחים פרספקטיבה מארגנת לייצוג המרחב , שאינה קיימת בספרות הישראלית הקאנונית ואף מאתגרת אותה . המאמר עוסק בסוגיית ההגירה שהיא תהליך , שבו ה"לאומיות" של מדינת הלאום אמורה "לחצות אל מעבר לזהות האתנית ולכלול אותה בתוכה . " אולם , באמצעות ניתוח טקסטים ספרותיים של היוצרים המזרחים , מראה חבר , שהזהות האתנית אינה עניין של "אני" קבוע ויציב , אלא תוצר של תנועה והתהוות המייצרת מבט אלטרנטיבי . לעומת נרטיב ההגירה האירופוצנטרי המנכיח את חציית הים כמרכיב הכרחי בבניית האוטופיה הלאומית , מציגים סופרים מזרחים רצף מרחבי עם ארצות המוצא , שאיננו כפוף לבינאריות ההגמונית של גלות וגאולה . ההתבוננות במרחב מזרחי כבהטרוטופיה , דהיינו , כמקום שאינו מציג חזות אוטופית אחידה , מאפשרת למתבונן הביקורתי לחלץ את מבטו מן הכפילות הדיכוטומיה של "אחר , " כהיפוכו המדויק והקוטבי של ה"אני" המתבונן . ההטרוטופיה היא מעין "מרחב שלישי" במונחים של החוקר הפוסטקולוניאלי הומי ק . באבא , מרחב היברידי , הטרוגני שאינו מציית לנרטיב ההגמוני , ואף אינו מציית לנרטיב אחד . עזיזה כזום מראיינת נשים יהודיות משכילות שהיגרו מעיראק לישראל בשנות החמישים , ולמדו בצעירותן במסגרת רשת החינוך האליטיסטית "אליאנס . " כזום מעניקה קול דובר לנשים אלה שקולן לא נשמע בשיח הפמיניסטי בישראל , כדי לעמוד על הקשר המורכב בין מגדר לאתניות בסיטואציות של הגירה . כזום מתארת כיצד נשים אלה , כמשכילות מערביות , היו בעמדת פתיחה מתאימה לנצל לטובתן כל הזדמנות חדשה שתהפוכות ההגירה עשויות היו לזמן לנשים . בה בעת , היא טוענת , עברו נשים אלה את מכבש ה"אתניזציה" החזק בשנות החמישים , שהפך את המהגרים לשתי קבוצות אתניות מובדלות בישראל . דינמיקה זו החלישה את מוסד המשפחה כמקור תמיכה אפקטיבי , ובסופו של דבר הפך לאחד הגורמים העיקריים לכישלונן של הנשים בהשגת מטרותיהן התעסוקתיות שאך זה עתה הגדירו לעצמן . כזום טוענת , שתהליכי האתניזציה היו שזורים באופן מובהק בסוגיות מגדריות , ושתהליכי המגדור שעברו היוו מתווכים בדפוס היחסים בין מזרח למערב . מאיר עמור מחבר בין סוגיית הזהות המזרחית לבין מה שהוא מכנה "פרויקט האזרחות הישראלית . " עמור טוען שהשיח הציבורי בישראל מתמלכד בין שני קטבים , המבוססים על הנחות אמפיריות רופפות . הקוטב הראשון גורס שיש בנמצא אזרחות ישראלית מוסכמת הניתנת להגדרה כדמוקרטית . הקוטב השני טוען ש"מזרחיות" הינה זהות תרבותית מובחנת של האוכלוסייה המזרחית . מול שני קטבים אלה עמור סבור , שמעולם לא היתה הגדרה ברורה של אזרחות ישראלית , וכי מזרחיות מעולם לא היתה זהות קולקטיבית מוכרת ומקובלת על כלל יהודי ארצות האיסלאם . מתוך ניתוח זה הוא טוען , שאימוצה של הגישה הרב תרבותית כאופציה הבלעדית למאבק אזרחי היא שגויה . עמור מייצב את עצמו בדיון האנליטי

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help