sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וספורטא , הוא דווקא השתכללותה של הרטוריקה האוניברסלית , ולא הפרטיקולרית , שבחסותה "התמיינה" האוכלוסייה המזרחית אל הרבדים הנמוכים של המבנה הסוציו אקונומי הישראלי . מאמרם אף מראה שבניגוד למוצע בהיסטוריוגרפיה הרשמית , החינוך הקדם מקצועי נתקל בפרקטיקה נרחבת של התנגדות וסירוב . מאמרו של יהודה שנהב עוסק בארגון העולמי של יהודים יוצאי ארצות ערב , ( P ' TVTWOJAC ) כקהילה של זיכרון , הפועלת במחוזות של זיכרון ישראלי , ואשר מנסה לשפץ מחוזות אלה ותוך כך מפרקת אותם . ציר מרכזי בניתוח ( בין השנים ( 1999-1975 הוא משחק הגומלין בין הלאומיות לבין האתניות ( או העדתיות . ( שנהב עומד על שאיפתם של חברי הארגון לפעול בזירה הלאומית ( בהקשר זה להציע טענות נגד לטענות ההנהגה הפלסטינית , בעניין הזכות על הארץ או בשאלת הפליטים ) שבה , למורת רוחם , מפוענחת פעילותם על ידי מוסדות המדינה כפרקטיקות עדתיות , ונעשית לה דה לגיטימציה . המעבר התדיר והנזיל מן הפרשנות הלאומית לפרשנות העדתית , משקף את הסתירה הקיימת בבסיס הלאומיות היהודית ואת היחס האמביוולנטי שלה לעדתיות . בעוד עדות ישראל נתפשות כחומר גלם חשוב לשם דמיון הלאומיות היהודית לפי שהן מאפשרות לאשרר את הפן הפרימורדיאלי ( הקדום ) שלה , מפוררות הפרקטיקות העדתיות את הנרטיב הלאומי וחותרות תחתיו . מאמר זה עוסק בקשר הלא מדובר בישראל בין יוצאי ארצות ערב לבין הפלסטינים , ומצביע על מעמדה של "המזרחיות האמביוולנטית" כסוגיה מרכזית בשאלת הזהות במסגרת של יחסים קולוניאליים . מאמרה של פנינה מוצפי האלר מציג שיח מזרחי מטרים משנות הארבעים , שאינו כפוף להיסטוריוגרפיה הקאנונית המארגנת את השיח המזרחי סביב העליות הגדולות . החוקרת מאתגרת את הטענה שכינון המזרחיות כקטגוריה חברתית משמעותית הוא תהליך שהחל לאחר קום המדינה ובמהלך המפגש בין החברה הקולטת לגלי ההגירה מארצות ערב . דיונה של מוצפי האלר באינטלקטואליות מזרחית בשנות הארבעים מבוסס על כתבי העת נהר"ם , דותר לחברים רהד המךרח . מאמרה מדגים כיצד גבולותיו של הקול המזרחי מתרחבים ומצטמצמים כתוצאה מדיאלוג בין מייצגיו השונים , וכיצד היסטוריית ההתנגדות המזרחית אינה מצומצמת לקו פרשת המים הקאנוני , המוגבל לפרשת ואדי סאליב והפנתרים השחורים בלבד . מוצפי האלר מציעה להסתכל על השיח המזרחי המטרים של סוף שנות הארבעים כביטוי מורכב ואמביוולנטי של פעולת מחאה מזרחית . היא מבקשת לקרוא קולות מטרימים אלה , לא כפרקטיקות מפורשות וחד משמעיות של דחייה והתנגדות לנרטיב הלאומי ההגמוני , אלא כתהליך של התמודדות עם מציאות קונפליקטואלית , מלאת סתירות , שבתוכה היו כלואים השיח והפרקטיקה המזרחית . מה שהופך את הסיפור למרתק מבחינתה הוא העובדה , שהשיח המזרחי המטרים מכיל בתוכו בו בזמן גם קבלה וגם דחייה של הסיפר הלאומי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help