sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

" לבנטיניות ולבנטיניזציה" בכתב העת קשת , לא ניסתה להגדיר זהות מזרחית אלא לשאול מהי ישראליות ומה ראוי שתהיה ישראליות , מתוך הפרספקטיבה הייחודית שלה . פליקס מטלון , לעומתה , התקרב אל הפוליטיקה המפלגתית של מפא"י , הסתובב באירופה , שימש כתב של ' 7 > מתר , עקר לשכונת התקווה והקים חוג רעיוני שנשא אופי חתרני בשם ה"סובחה . " במהלך השנים הוציא לאור ביטאונים , עיתונים ופרסומים שעסקו בסוגיה המזרחית מתוך זיקה לעבר הערבי שלו . מטלון מאתרת את קווי הדמיון בין שני האישים בעלי הביוגרפיה השונה כל כך , וממקמת את ההבדל העיקרי ביניהם ביחס השונה שלהם למרכיב הערבי מוסלמי בזהותם התרבותית . הבדל זה , הוא שאפשר להם קריאות ביקורתיות שונות של ההוויה הפוליטית והתרבותית הישראלית ביחסה אל המזרחים ואל המזרח . מאמרה של אדריאנה קמפ עוסק בעזיבת יישובי עולים בשנות החמישים , ובפעולותיהן של הרשויות המדינתיות בניסיון למנוע אותה . עזיבת יישובים כפריים , במיוחד אלה שבאזורי הספר הנידחים , היתה תופעה ידועה עוד בטרם הוקמה המדינה ונמשכה גם לאחר הקמתה . קמפ מראה כיצד תוכנית פיזור האוכלוסין שנועדה לחול על כלל האוכלוסייה , הפכה למדיניות של פיזור מהגרים ובעיקר מהגרים מארצות המזרח . לטענתה של קמפ , פיזור האוכלוסין במתכונתו זו , היה חלק בלתי נפרד מתהליכי האתניזציה שהמדינה חוללה במהלך שנות החמישים , בקרב המהגרים מארצות האיסלאם . סירובם של המהגרים המזרחים להישאר בכפרים , שאליהם הופנו שלא מתוך בחירה , נתפש על ידי הרשויות כמעשה נטישה וכבעיה פוליטית . המדינה הגיבה באמצעות סנקציות כגון r מניעת העברת כרטיסי מזון , פיקוח משטרתי , גביית תשלומים מן העוזבים או מניעת עבודה בלשכות העבודה הממשלתיות . מאמרה של קמפ מנסה להוציא את הטיפול בהיסטוריה של ההתיישבות מן הדיון הקאנוני שמתאר אותה כהיסטוריה של הצלחה ולהפוך את מושבי העולים עצמם לקול מדבר , ולנקודת כובד של ניתוח חברתי המטשטש את קווי התיחום שבין אתניות , לאומיות ומקום . הספר כמקום מוחשי ( על הגבול ) וכמקום מטאפורי ( טיפוס סימבולי של קו התפר , ( מייצג גם הוא את ההיברידיות והאמביוולנטיות הטבועה בחוויה המזרחית . יוסי יונה ויצחק ספור 0 א מציגים פרקטיקה של חינוך קדם מקצועי שהחלה כתוכנית ניסויית בשנות החמישים . תוכנית זו התרחבה בקצב מהיר והפכה לחוליה מרכזית בהתפתחותו המואצת של החינוך המקצועי , מסלול שהפך למנגנון הדרה ותיעול של האוכלוסייה המזרחית בישראל . מראשית דרכו נע החינוך הקדם מקצועי בין שתי מטרות מנוגדות . מצד אחד נתפש החינוך הקדם מקצועי כחלק בלתי נפרד מהשקפת עולם פדגוגית ולאומית אוניברסלית , המעלה על נס את חשיבותו של החינוך המקצועי עבור ההתפתחות של כל ילדי ישראל . מצד שני , כבר בתחילת יישומו ננטשו או קרסו הרציונלים האוניברסליים ועלתה חשיבותו של ההיגיון הפרטיקולרי , שעיקרו שילובה של האוכלוסייה המזרחית בפרויקט זה . העניין המרכזי , לטענתם של יונה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help