sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הדוגמה השנייה נוגעת לזהות מזרחית . בספרות הפוסטקולוניאלית המזינה חלק מן התיאורטיזציה המוצגת בספר , קיים ויכוח חריף באשר לאופן כינונה של זהות . שני המתווכחים העיקריים הם אדוארד סעיד מצד אחד והומי ק . באבא מן הצד האחר . סעיד ( בעיקר בספרו המפורסם אוריינטליזם ) רואה בזהות מזרחית תופעה המכוננת על ידי העולם המערבי ומיוצרת על ידיה כתוצר של היפוך החיים הקולוניאליים . במילים אחרות , המערב מייצר זהות מזרחית המהווה תמונת תשליל של הזהות המערבית . באבא לעומתו גורס שהזהות מורכבת ואמביוולנטית ואינה יכולה להפריד הפרדה דיכוטומית בין מדכאים למדוכאים . במילים אחרות , מדוכאים מחקים את המדכאים ומנסים לאמץ להם זהות הגמונית , כמו שהמדכאים מאמצים פרקטיקות התנהגות הדומיננטיות אצל הקבוצות המדוכאות . לאורך כל פרקי הספר אנו טוענים שאין זהות מזרחית אחת מובחנת וברורה , וכי יש זהויות רבות המתעצבות בו בזמן מתוך יחסים מורכבים של הכלה והדרה . בניגוד , למשל , לפלסטינים אשר מפתחים סיפור אלטרנטיבי לסיפור הציוני , רוב המזרחים מבקשים לאמץ עמדה ציונית הגמונית , אף על פי שהם בו בזמן גם קורבנותיה . כך גם לגבי הקבוצות והמוסדות הדומיננטיים . הללו אינם מדירים לגמרי את המזרחים , אלא מבקשים להכיל אותם אל תוך הקולקטיב , תוך סימון מתמיד של "אחרותם . " תפישת הזהות המזרחית כאמביוולנטית , באה לידי ביטוי במספר פרקים של הספר . בספר אחד עשר פרקים . עשרה מהם נכתבו על ידי חברי הפורום במסגרת עבודות המחקר והעיון שעשו המחברים , ופרק נוסף , העוסק בש"ס , אשר נכתב על ידי יואב פלד , נתווסף אל הספר בעקבות הכנס . הפרק הראשון , אשר נכתב על ידי כל חברי הפורום " ) אפיסטמולוגיה של מזרחיות בישראל , ( " מציג את העמדה האפיסטמולוגית של הקבוצה והמקום התיאורטי שממנו ניגשנו להציג ולנתח את המזרחיות בישראל . הוא מציב את הדיון כמזרחיות בהקשר של התיאוריה הפוסטקולוניאלית , יחסי זהות בין "עולם ראשון" ובין "עולם שלישי , " הבנייתן של קטגוריות "מזרח " - " מערב" וניסוח היחסים ביניהם . הפרק מאתר שלושה דורות של דיון בסוגיה המזרחית בישראל , המבוססים על שלוש גישות תיאורטיות : גישת המודרניזציה וכור ההיתוך של שנות החמישים והשישים , הגישות הביקורתיות ( הנאו מרקסיסטית , הפלורליסטית והקונסטרוקטיביסטית ) של שנות השבעים והשמונים , והגישה הפוסט ציונית של שנות התשעים . כל אחת מן הגישות מציעה כללים שונים של דיבור ( או שתיקה ) בסוגיה המזרחית . מתוך פרספקטיבה אישית ממזג מאמרה של רונית מסלון את עבודותיהם ואת סיפור חייהם של שתי דמויות מזרחיות , שהגרו לישראל ממצרים בשנות החמישים : פליקס מטלון ( אביה של רונית מטלון ) והסופרת ז'קלין כהנוב . בתוך מרקם תרבותי שלא הותיר להם מרחב ביטוי הולם ולא אפשר לקולותיהם להדהד , משרטטת מטלון את אופציות הדיבור והפעולה שלהם . כהנוב , אשר פרסמה את מסותיה על

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help