sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

החלק הראשון כולל שני מאמרים המעצבים את המסגרת התפיסתית לדיון : הראשון מספק מבט היסטורי על רפורמות חינוכיות בישראל , והשני מתאר רפורמות בחינוך מפרספקטיבה בינלאומית , במאמר שנכתב במיוחד לספר זה בידי פרופ' לארי קובן מאוניברסיטת סטנפורד , מחשובי החוקרים של רפורמות בחינוך . בחלק השני מופיעים מאמריהם של חמישה כותבים המציגים היבטים שונים של הדוח המשלימים זה את זה . זאת , תוך ניתוח חד ומרתק של הדוח ודיוני הוועדה , באמצעות ארבע מערכות מושגיות שונות : חברתית , כלכלית , ערכית ומשפטית . החלק השלישי , הכולל חמישה מאמרים , מתמקד בשני היבטים פדגוגיים שהדוח מרחיב עליהם את הדיבור - הסטנדרטים בחינוך והכשרת המורים . המאמרים מעלים סימני שאלה על חלק מהנחות הדוח לגבי סוגיות אלו , מציגים הצעות אלטרנטיביות וחושפים מעט מדיוני הוועדה עצמה בנושא הכשרת המורים . החלק הרביעי , על ארבעת מאמריו , דן במשמעות הליבה החינוכית מן הפן הפדגוגי , החברתי והפוליטי . הוא פורש את המתח בין התפיסה הלאומית לבין השלכות חברתיות אפשריות תוך העלאת החששות של מגזרים שונים , ומנתח אפשרות לפירוק המחסומים תוך הדגמת הניסיון בפיתוח ליבה חינוכית שהצטבר במכון ון ליר בירושלים . החלק החמישי עוסק בגבולות הייחודיות המגזרית על הבעייתיות המשתקפת ממנה . ארבעת המאמרים מציגים דיון קונצפטואלי עם השקפות מרתקות של המגזרים השונים המתמודדים עם האפשרות לעצב לעצמם את גבולות הייחודיות לצד הלכידות החברתית . החלק השישי דן בנושא האינטגרציה בחינוך , עניין שהדוח התייחס אליו רק בעקיפין , ומנתח את שאלת הביזור המבני והניהול העצמי המומלצים בדוח ואת חולשת ההמלצות וחששות המנהלים . ארבעת המאמרים , כל אחד מכיוון אחר , פורשים זוויות ראייה חדשות להמלצות הדוח . החלק השביעי , הנועל את הספר , מתייחס להיבטים הפוליטיים והביצועיים של הדוח . הוא מביא ארבע נקודות מבט המנתחות את אסטרטגיות הביצוע , את סגנון המשא ומתן עם ארגוני המורים ואת הלחצים הפוליטיים , כל זאת תוך התייחסות ישירה לשאלת היישומיות של הדוח ולסיכויי הצלחתו . החלק השמיני הוא תקציר דוח דוברת , שהכין משרד החינוך התרבות והספורט , והמשקף לדעת מחבריו את עיקרי הדוח . התקציר יאפשר לציבור הקוראים להתוודע לעיקרי הרפורמה , ויספק לו תמונה רחבה על המלצותיו . הרשימה הביבליוגרפית המקיפה , המשותפת לכל המאמרים , נועלת את הספר . ראויים לתודה כל הכותבים שאלמלא נכונותם להירתם למשימה ולעמוד בלוח הזמנים הלוחץ , לא היה הספר שלפנינו קורם עור וגידים . אין ספק שהדבר משקף קודם כול את החשיבות הרבה שכולנו מייחסים לדיון הציבורי ברפורמה בחינוך . ואחרון , הספר לא היה רואה אור אלמלא הצוות הנפלא של מכון ון ליר בירושלים ומסירותה הרבה של גרניט אלמוג ברקת . לכולם התודות . אנו מקווים שכנס ון ליר לחינוך ואסופת המאמרים שבספר זה יתרמו לקידומו של הדו שיח הציבורי ולהרחבת מעגל המשתתפים בו . דן ענבר עורך סדרת מדיניות חינוך ופדגוגיה , מכון ון ליר בירושלים ספטמבר 2005

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help