sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עבודת הוועדה והדוח המקיף שחיברה אינם משחררים איש מאחריות . ההפך הוא הנכון . הסכנה הגדולה ביותר של הדוח היא הימצאותם של גורמים שיפטרו עצמם מאחריות בבחינת "הרי יש כבר דוח ! " אל להם למתנגדים לפטור עצמם מאחריות , משום שלדעתם הדוח מתווה דרך לא רצויה , ואל להם לתומכים לכפות אותו , כי לדעתם הדוח הוא חזות הכול . בה במידה , אין מחברי הדוח , חברי כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך , יכולים להרשות לעצמם להסתפק בפרסום תוצרם . עליהם ליטול חלק בדו השיח הציבורי והמקצועי , כפי שחלקם עושה כבר בספר זה . הדוח אינו סוף פסוק , הוא ראשיתו של דו שיח ציבורי ומקצועי המחייב המשך שיתוף פעולה לטובת החינוך . מערכת החינוך , שהדוח מתמקד בה , היא חלק מן המערכת החברתית והערכית של מדינת ישראל . חשוב , אם כן , שהשיח הציבורי ירחיב את הדיון , ומעבר לשאלות של שינויים מבניים , סדרי עבודה או שיטות בקרה במערכת החינוך יעסוק מתוך ראייה רחבה גם באתגרים העומדים לפנינו : א . להפוך מחברה שמונעת על ידי ציונים ותעודות לחברה שוחרת השכלה ותרבות . ב . להבטיח , שלצד השאיפה הרצויה לידע ברמה הגבוהה ביותר , נקנה גם חינוך מטפח ערכים ומפתח חשיבה ביקורתית , כתנאי הכרחי לקיומה של דמוקרטיה נאורה . ג . לעורר את הרוח החינוכית ואת ההתלהבות ללמוד וללמד , ולהפעים את חדוות החינוך כך שבית הספר יהיה מקום שהתלמידים והמורים רוצים לשהות בו , ולא מקום שחייבים להימצא בו . ד . להבטיח , שלצד הצורך לשלוט ב"שלוש השפות" - התקשורתית , המדעית והמתמטית - לא נזנח את "השפה הרביעית , " האסתטית , הכוללת את האמנויות השונות : ספרות , שירה , אמנות חזותית , מוזיקה ועוד . אמנם , חברה השולטת בשלוש השפות מסוגלת להיות חברה מייצרת , אולם רק בזכות השפה הרביעית היא תהיה גם חברה יוצרת תרבות . ה . לעצור , או לפחות למתן , את התהליכים שהופכים את החינוך לאמצעי המספק לגיטימציה לאי השוויון החברתי . ו . לוודא שהחינוך יהיה מעוגן בתפיסה ערכית מוסרית , ובתחושת אחריות ומחויבות חברתית במדינה רבת הפנים שלנו . הדברים שנישאו בכנס נגעו בעקיפין באתגרים הללו , ולחלקם ניתן ביטוי במאמרים שבספר . הכותבים בספר זה מייצגים קשת רחבה של מיטב המומחים מתחומים שונים , כמו כלכלה , חברה , פילוסופיה וחינוך ( הערכה , הכשרת מורים , משפט , היסטוריה , ניהול , אינטגרציה , תוכניות לימודים ורשויות מקומיות . ( בין הכותבים חברים מכוח המשימה הלאומי , בעלי תפקידים מרכזיים במערכת החינוך ( יו"ר המזכירות הפדגוגית , מנכ"לים לשעבר של משרד החינוך ) וכותבים ממגזרי החינוך השונים . אין ספק שראוי שיתפרסם ספר נוסף , שבו יבואו לידי ביטוי המורים והמנהלים - עובדי ההוראה - העומדים במרכז ההוויה החינוכית . הספר שלפנינו בנוי משמונה חלקים וכולל מאמרים המתבססים על דברים שנישאו בכנס ומאמרים נוספים המשלימים את תמונת הפסיפס המורכבת של הבעיות שהדוח מעלה ושל מערך המלצותיו . הספר נפתח בדבריהם של שרת החינוך ושל יו"ר כוח המשימה המתווים את חזון החינוך שלהם ומציבים לפני החברה הישראלית את אתגר הרפורמה בחינוך .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help