sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא הספר שלפנינו הוא הראשון בסדרת הפרסומים בנושא מדיניות חינוך ופדגוגית של הפורום לחקר מדיניות החינוך הפועל במכון ון ליר בירושלים . במסגרת פעילות הפורום נערך בימים ח-ט בטבת תשס"ה 21-20 ) בדצמבר ( 2005 כנס ון ליר לחינוך . הכנס הוקדש לדוח כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל , המוכר בכינוי "דוח דוברת ' . " מטרתו העיקרית של הכנס היתה לבחון את ההקשרים החברתיים , הפוליטיים , הכלכליים והפדגוגיים העשויים להשפיע על תהליכי יישום הדוח ועל תוצאותיו , ולפתוח בדו שיח ציבורי על תפיסת העולם החינוכית המשוקעת בו . כוח המשימה הלאומי מונה בידי ממשלת ישראל ביוזמת שרת החינוך התרבות והספורט לימור לבנת , בתמיכת ראש הממשלה אריאל שרון ושר האוצר בנימין נתניהו , והחל לפעול בחודש תשרי תשס"ד , אוקטובר . 2003 על חברי הוועדה , שבראשם עמד שלמה דוברת , הוטל לבצע בחינה מקיפה של מערכת החינוך במדינה , להמליץ על תוכנית שינוי כוללת פדגוגית , מבנית וארגונית - ולהתוות דרך ליישומה . דוח דוברת מציב אתגרים מרתקים לפני החברה הישראלית בכלל ולפני מערכת החינוך בפרט , ויש להעריך את יוזמתה ואת נכונותה של שרת החינוך לימור לבנת לבחון את האפשרות לרפורמה רחבת היקף של מערכת החינוך . כך , ראוי לציין את נכונותם של החברים בכוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל , ושל העומד כראשה , שלמה דוברת , להתנתק מעיסוקיהם ולהירתם במלוא כוחם למשימה המורכבת והאתגרית של עיצוב וגיבוש רפורמה בחינוך . אין ספק , שלצד הישגיה החשובים של מערכת החינוך עד כה , היא זקוקה גם לניעור ולהתחדשות . דוח דוברת , שמעלה את החינוך על קשייו ועל הצלחותיו על סדר היום הציבורי , כבר עורר גלים רבי משמעות בעולם החינוכי , שכה זקוק היה למשב רוח מעורר . זאת , עוד בטרם הוחל ביישומו הפורמלי . הדוח פורש לפנינו מארג מקיף של שינויים משמעותיים , והמלצותיו באות לשנות מן היסוד את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה . מסקנות הדוח נשענות על שורה של הנחות יסוד - חלקן מוצהרות וחלקן מובלעות - לגבי הדרכים היעילות לשיפור החינוך . עבודת הוועדה עשויה לפרוץ דרך לקראת התהליך הארוך והמורכב לשיפורה של מערכת החינוך . אולם לצד הסיכויים לשיפור החינוך עומדים גם סיכונים לא מועטים . חלק מן הסיכונים טמון בכמה מן ההמלצות עצמן , חלקם נובע מאסטרטגיית הביצוע , וחלקם עשוי להיות פועל יוצא של קשיי היישום . תהליך היישום של הדוח המקיף אינו יכול להיות טכני , כלומר , תהליך שבו מיישמים את המלצות הדוח כרוחן וכלשונן . יישום הדוח הוא למעשה תהליך מורכב של "תרגום" רעיונות והמלצות לכלל אסטרטגיות פעולה , למהלכים טקטיים ולעשייה . זו לא רק פעולה מינהלית , זהו בעיקר תהליך חברתי ומקצועי כאחד , ולכן הוא מותנה בתמיכה ציבורית ופוליטית , ומחייב שיתוף מקצועי של עובדי החינוך וארגוניהם . לשון אחר , הדוח והמלצותיו מחייבים את קיומו של שיח ציבורי אשר ילבן את הוויכוח הרעיוני ויסייע לגיבוש קונסנזוס , אשר יש בכוחו לעזור לעיצוב אסטרטגיות הפעולה ולהשפיע על תהליכי יישומו . . 1 הכנס נערך לאחר פרסום דוח הביניים במאי . 2004 הדוח הסופי התפרסם בינואר . 2005

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help