sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אלוף הראבן מבוא חמישים שנה לאחר הקמתה , ישראל היא עדיין חברה מתהווה . אין עדיין הסכמה שתגשר בין קבוצות שונות , שביניהן מחלוקת , לגבי ערכי היסוד המקיימים את החברה הישראלית . לא זו בלבד , אלא שבשנים האחרונות הולכים ומעמיקים שסעים בחברה הישראלית . מייסדי המדינה העלו על נס שלושה ערכים : מדינה , ביטחון ועלייה . לכלל היתה עדיפות על פני הפרט , ולמדינה עדיפות על פני האזרח . בשני העשורים האחרונים , החלה מתפתחת מודעות לזכויות האזרח לעומת הממסד , וזכותם של אזרחים להתארגן ביוזמות אוטונומיות משלהם היא כיום רווחת ומקובלת ובעשור האחרון נוסדו כעשרת אלפים עמותות . עם זאת , מעמדן של זכויות האדם והאזרח , כמשותפות לכל הישראלים , עודו עמום . בקובץ ערכים זה , קרוב לוודאי שהערך הצומתי הוא כבוד האדם באשר הוא אדם . ערך זה זכה להכרה מיוחדת בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו 1992 ) ותיקון ב , ( 1994 חוק שהשופט העליון , אהרן ברק , הגדירו כ"זכות חוקתית על חוקתית" ( הארץ , . ( 3 . 6 . 1994 במערכת המשפטית , חוק יסוד זה אכן הולך ומשתלב כגורם בעל השפעה מצטברת . אולם אין דמיון בין מה שמתחולל , בתחום כבוד האדם , במערכת המשפטית , לבין מה שמתחולל בחברה הישראלית . במציאות , ניתן להגדיר את כבוד האדם כיסוד פגום ביחסי גומלין במרבית התחומים בישראל . כך בין גברים לנשים , בין בני נוער , בין דתיים לחילונים , בין עולים לילידי הארץ , בין יהודים לערבים אזרחי ישראל , בין ישראלים לפלסטינים . אין ספק שבמערכות יחסים אלה קיימים קטעים רבים שבהם היחסים תקינים , וכבוד האדם מתקיים בהם הלכה למעשה , כהתייחסות חיובית ומתגמלת לזולת ; אולם בכל אחד מתחומים אלה קיימות תופעות קשות ונפוצות של פגיעה בכבוד האדם והשפלתו . מכל אלה עולה , שכבוד האדם באשר הוא אדם ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help