sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

העניין המשותף המקשר בין פרטים תחת אילוצים של פומביות וכלליות . חברה אזרחית היא קהילה גמישה וארעית המעמידה שוב ושוב בסימן שאלה את הלגיטימיות של המשטר , מסוגלת להתעלם מן הערכים שקובע שוק הסחורות , ומוכנה לכפור בהיגיון הרייטינג המניע את אמצעי התקשורת ובמהימנות הייצוגים והמידע שהם מפיצים . הרבה עניינים משותפים , שאינם משתלבים בהכרח לעניין משותף אחד כולל , משמשים בסיס להתקשרויות חברתיות שאין להם עוגן בספירה ציבורית הומוגנית והן ארוגות ברשתות רבות וסבוכות , קשורות בקשרים שאופיים משתנה מעת לעת . אפשרות קיומה של חברה אזרחית כזו היא הבסיס ללגיטימיות של המדינה , לגבולות האומה ולמגבלות שיש להטיל על הביטויים הפוליטיים של הלאום ( אופיר מסכים בעניין זה עם בשארה ) ושל קבוצות שייכות פרטיקולריות אחרות . חלקו השני של הספר כולל מאמרים הבוחנים מקרוב מאפיינים של חברה אזרחית ותהליכים של "התאזרחות" במגזרים ובתחומים שונים בחברה הישראלית . חלק זה נפתח במאמרם של יואב פלד וגרשון שפיר המזהים שלושה "שיחי אזרחות" שונים בתרבות הפוליטית הישראלית : רפובליקני , ליברלי ואתנו לאומי . פלד ושפיר מציעים ניתוח סוציולוגי היסטורי של החברה הישראלית המבוסס על הטענה , כי השילוב בין שלושת שיחי האזרחות הללו הוא שאפשר לקבוצה הדומיננטית בחברה - האליטה של תנועת העבודה - ליישב בצורה קוהרנטית ולגיטימית את המתח שבין שני הדחפים הבסיסיים של מפעל ההתיישבות הציוני - הדחף המדיר של בניית אומה בתנאים של חברת ספר קולוניאלית , והדחף המכליל של בניית מדינה דמוקרטית . המפגש בין שני דחפים אלה הוא שהיבנה את " משטר השילוב" הישראלי - האופן שבו מוגדרת אזרחותן של הקבוצות השונות . מסלול התפתחותה של החברה הישראלית , טוענים פלד ושפיר , מוביל אותה ממשטר שילוב של חברת ספר אל משטר שילוב אזרחי , במשמעות הליברלית של המושג . תהליך זה של ליברליזציה , שבמסגרתו התנהל עד כה גם תהליך השלום , מתבטא , בין היתר , בירידת משקלו של שיח האזרחות הרפובליקני ובעלייה במשקלם של שני שיחי האזרחות האחרים בתרבות הפוליטית הישראלית , תוך החרפת המאבק ביניהם . ניצה ברקוביץ' דנה באזרחותן של הנשים במדינה היהודית ציונית דמוקרטית . אזרחות זו מכוננת , לטענתה , על ידי המפגש בין שלושת שיחי האזרחות שבהם עוסקים גם פלד ושפיר . מפגש זה מבנה את אזרחותן של נשים במסגרת דיאלקטיקה של שוני ושוויון . הנשים נתפסות כשוות לגברים בחובתן לתרום למפעל הציוני ובזכותן לקבל זכויות ההולמות את תרומתן ; אולם תרומה זו עצמה נתפסת כשונה וכייחודית - "עלייה פנימית" - ואזרחותן נתפסת , בהתאם לכך , באימהות . כך , הדרתן של הנשים מהתחום הציבורי איננה מוצדקת בחוסר יכולתן לתרום לתחום הזה , אלא דווקא בחיוניות התרומה הדמוגרפית שלהן למפעל הציוני . על כן , עקרון השוויון הליברלי , המוצא את ביטויו , למשל , בחקיקה מתקדמת בנושא זכויות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help