sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חברתיים , היא ראייה מוטעית . בעקבות אנטוניו גראמשי ( וכן הגל , ( הוא טוען כי יש לראות את שלושת התחומים החברתיים הללו לא כיישויות אלא כהיבטים , או כפרספקטיבות , של המכלול החברתי . בראייה כזאת , תופעות ותהליכים שמקובל לשייכם לחברה האזרחית אכן יכולים לתרום לליבונן של סוגיות חברתיות ופוליטיות שונות ולסייע , על ידי גיבוש דעת קהל וגיוסה , לשינוי חברתי . חנין מדגים את הטיעון הזה בעזרת התבוננות בתנועות השלום הפועלות בישראל מאז . 1967 אדם ב . סליגמן מזהה את שורשיו של מושג החברה האזרחית בתנועת הנאורות הסקוטית במאה ה . 18 מסורת המחשבה המוסרית פוליטית שצמחה בנאורות הסקוטית ונשענה על מושג זה התחרתה לדעתו במסורת חלופית הנשענת על מושג " המעלה האזרחית" , ( civic virture ) וכונתה לפעמים בשם "רפובליקניזם אזרחי . " סליגמן משווה בין שתי מסורות אלה ושואל , איזו מהן מסוגלת לספק באופן מוצלח יותר תשתית מוסרית ועקרונות של ארגון חברתי לחברות הפוסט קומוניסטיות במזרח אירופה . שתי המסורות מבקשות להציב אלטרנטיבה ליחסי השוק הקפיטליסטיים כבסיס לקהילה מוסרית . אולם , לעומת מסורת המעלה האזרחית , המעגנת את הסולידריות החברתית , בסופו של דבר , בגורמים שיוכיים פרימורדיאליים , מסורת החברה האזרחית מבקשת בסיס לא פרימורדיאלי לסולידריות ומבססת אותה על החלטותיהם האוטונומיות של פרטים , אשר להם בלבד היא מייחסת ערך מוסרי . בעייתה העיקרית של מסורת החברה האזרחית היא הקושי לייצר סולידריות חברתית מתוך הכרעותיהם האוטונומיות של פרטים הנמצאים במצב של תחרות כלכלית זה עם זה . ( כפי שביטא זאת ז'אן ז'אק רוסו , מהבולטים שבהוגי הדעות של מסורת המעלה האזרחית , אותם פרטים יצטרכו לנהוג , לפני קיומה של סולידריות , כפי שהם יכולים לנהוג רק אחרי שהיא כבר קיימת ( . בעייתה של מסורת המעלה האזרחית , לעומת זאת , היא שהיא איננה יכולה לשמש בלם בפני הלאומנות , שהפכה להיות עקרון הסולידריות המרכזי במזרח אירופה . ניסיונו של אמיל דורקהיים לשלב בין שתי המסורות נועד , לדעת סליגמן , לכישלון מעשי , למרות איכותו האנליטית . סליגמן מגיע , על כן , למסקנה המאכזבת , כי אין במסורת המעלה האזרחית הצעה רלוונטית לחברות הפוסט קומוניסטיות . את החלק התיאורטי של הקובץ חותם מאמרו של עדי אופיר , המשחזר שלושה מומנטים של הדיון המודרניסטי בחברה האזרחית - האוטונומיה היחסית של היחסים החברתיים , הכלליות והפומביות שלהם - כדי להציע מודל אוטופי המתאים לתנאי הקיום בעיר הפוסטמודרנית . את החברה האזרחית יש לתפוס במצב זה , לפי אופיר , כאוסף פתוח של התקשרויות ותקשורת בין פרטים , המתנהלות כשהן חופשיות יחסית מאילוצי המערכות המובנות של המדינה , השוק והמדיה . מה שקובע את "חוקיות" ההתקשרויות האלה ואת הדינמיקה שלהן הוא

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help