sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר הספר המונח לפניכם עוסק במושג החברה האזרחית ובתהליכי התגבשותה של חברה אזרחית בישראל , "חברה אזרחית" הוא מושג בעייתי ורב משמעויות המשמש דגל פוליטי לא פחות מאשר כלי ניתוח בידי חוקרי חברה ומדינה . ברבע האחרון של המאה ה 20 הוא שימש , מחד גיסא , כקריאת הקרב של ההתנגדות הליברלית למשטרים הקומוניסטיים במזרח אירופה , ומאידך גיסא , ככינוי למודל חברה אלטרנטיבי , מענה לתחלואי החברה הליברלית עצמה , שהציגו מבקריה , בעיקר בעולם דובר האנגלית . בשיח הציבורי בישראל נשמע הד מבולבל לשני השימושים האלה בדיבורים על "סדר יום אזרחי" ו"מהפכה אזרחית" שצצו בשלהי תקופת ממשלת ברק . מושג האזרחות עצמו מופיע מזה זמן מה בשיח הציבורי הישראלי תחת סיסמה נוספת : "מדינת כל אזרחיה . " אזרחות בהקשר זה היא דגל במאבק למען קידום מעמדם של הפלסטינים אזרחי ישראל אבל גם שם קוד לאנטי ציוניות , כאשר "ציונות" פירושה הכרזה על ישראל כעל מדינת העם היהודי וסירוב להכיר בערבים כמיעוט לאומי בעל זכויות קולקטיביות . בסיסמה "מהפכה אזרחית , " אזרחות היא שם קוד לחילוניות מילטנטית , שיש לה סממנים לאומניים ולא רק אנטי דתיים , ובמקרים רבים גם ביטוי להסתלקות מתהליך אוסלו ולהשלמה עם המשך הכיבוש . מכל מקום , "המהפכה האזרחית" היא עניין יהודי פנימי . הדיבור בשם האזרחות בהקשר זה מוגבל למאבק בין מפלגות יהודיות והוא מבטא פרטיקולריזם יהודי יותר מאשר את הפן האוניברסלי באזרחות . בהקשר של "מדינת כל אזרחיה" מדובר בתביעה אלמנטרית שהיא תנאי הכרחי לדמוקרטיזציה של המערכת המדינתית , אבל לאו דווקא לכינונה של חברה אזרחית , ובוודאי שאיננה תנאי מספיק לקיומה . ובכל זאת , למרות הסתייגויות אלה , ולמרות ההבדלים הברורים בין המאבק לאזרוח מלא של הפלסטינים תושבי ישראל לבין המאבק למען מהפכה אזרחית ביחסים בין המדינה לבין אזרחיה היהודים , ברטוריקה של שני המאבקים מופיעים שני עקרונות חיוניים לקיומה של חברה אזרחית : התביעה לכפוף את מנגנוני השלטון לעקרונות אוניברסליים ולבטל פריבילגיות של קבוצות שייכות פרטיקולריות , הקבוצה הלאומית בכלל זה ; והתביעה לקיים ברשות הרבים , בספירה הציבורית , תחום של יחסים חברתיים החופשי מהתערבותה של המדינה . שתי תביעות אלה אינן תביעות פוליטיות גרידא ; הן נוגעות לעצם אפשרות הלגיטימציה של המשטר . בשתיהן גלומה טענה מוסרית על מידת הצדק ואי הצדק ביחסים החברתיים שהמדינה מתירה או כופה . הצורה שבה מתנסחות שתי תביעות אלה במרכז השיח הציבורי בישראל כיום והאופן המובן מאליו שבו הן מתקבלות כתביעות לגיטימיות , גם אם לא מוסכמות , אינם רק תוצאה של מאבקים פוליטיים מוגדרים , שבהקשרם מוצאות היום התביעות האזרחיות את ביטויין הברור ביותר . מדובר בתהליכים חברתיים עמוקים ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help