sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אמורים להיות מיעוט גדול מאוד במדינה היהודית . מצב זה השתנה מהותית במלחמת , 1948 והרוב היהודי אף התחזק עקב השליטה היהודית על העלייה לישראל ועידוד ממשלתי ממשי של עלייה יהודית . הסטטיסטיקה פחות מדויקת בכל הנוגע לשסעים הפנים יהודיים , שכן הקטגוריות שלהם מסובכות יותר לזיהוי . מוסכם , כי החרדים מהווים כ 8 אחוזים מן האוכלוסייה , כי האורתודוקסיה הדתית עומדת על כ 5 ו אחוז , וכי ישנה קבוצה מסורתית גדולה למדי . גם גודל קבוצת החילונים בעיקרון אינו ברור , וההערכות נעות בין 20 אחוז ל 30 אחוז . בעוד שהאזרחים שאינם שומרי מצוות מצויים ברוב ניכר , נראה כי החילונים בהכרה הם מיעוט . מתחילת הדרך , ובמידה פחותה היום , לא מתקיימת סימטריה בין שני השסעים הגדולים . השסע היהודי ערבי "נהנה" כל השנים מבולטות נמוכה מאוד ומטיפול חד צדדי בעיקרו , כוחני ולא שיתופי . לא מתקיים דיון ציבורי שיטתי במעמד ערביי ישראל , ובדרך כלל נציגי היישוב הערבי אינם שותפים להחלטות המדיניות הנוגעות למעמדם ולרווחתם . השסע הפנים יהודי , לעומתו , זכה לעיונים מפורטים ולליבון מתמיד , והעיסוק בו כלל , בעיקרו , יצירת מנגנוני הידברות ופשרה , שהתבטאו בהסכמה כמעט כללית לעקרון הסטטוס קוו ולסטיות מוסכמות ומבוקרות ממנו . על אף הבדלים חשובים אלה בטיפול בשני השסעים , הללו חלקו ביניהם גם דבר מה משותף : הטיפול בעניינים הקשורים בשניהם נעשה במסגרת " פוליטיקה רגילה , " בדרך כלל בהסדרים מינהליים בעלי בולטות נמוכה , או באמצעות חוקים נקודתיים שהנציחו מצב קיים , ולא במסגרת של הסכמות עקרוניות כלליות , חוקתיות , מוצהרות ומסגרתיות , שהיו קשות להשגה . תוצאת הלוואי לכך היתה , שבית המשפט שמר בדרך כלל על פרופיל נמוך במחלוקות כמו גם בקווי המדיניות שנועדו לפתור אותן . באשר למגזר הערבי , בית המשפט נהג להתערב רק בעניינים פרוצדורליים . שיח שדגל בחוסר התערבות בתכני ההחלטות של רשויות המדינה גרם לכך , שהגנת בית המשפט על זכויות ואינטרסים ערביים היתה כמעט לא קיימת . השיח של החלטות אלה היה בדרך כלל ניטרלי , ורק לעתים רחוקות התבטאו . 5 סקירת השסעים המרכזיים בחברה הישראלית וציון כמה מדרכי הטיפול בהם מופיעים אצל הורוביץ וליסק . 6 . 1990 ראו דיון בפרק השני , למטה , בשאלת הטעמים לכך שישראל לא אימצה חוקה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help