sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

תר' 7 , 254 : 8 ולא בארצות המערב ( במקור הערבי 1 ולא סי בלאד אלגרב ) , על כרתנו נפרש את מערב , בערבית גרב / מגרב , כאן לא במובנו המצומצם , כשהכוונה לצםון אסריקה בלבד , מבלי להכליל בו את ספרד , אלא במובנו הרחב , כשספרד כלולה בו . שהרי אם הוצאת את ספרד , נמצאת מזכיר את בבל ואת סוריה , את תימן ואת כוש , את מצרים ואת צםון אפריקה , והשמטת את ספרד בלבד ! כך גם השימוש ב מערב תר' , 515 / 6 אשר הרמב"ם מבארו 'כך הורה רבינו יוסף הלוי זצ"ו לברכה , וכך עשה כמה פעמים הלכה למעשה , הוא וכל גדולי ספרד . ' והשווה גם 552 / 3 , 542 / 3 ( כמובן ליד שימוש מצומצם של מערב , בניגוד לספרד , כגון . ( 7—6 , 341 ואין בכך כדי להתמיהנו , שהרי אף גיאוגראפים השתמשו לפעמים ב מגרב ככולל את ספרד , ולא רק גיאוגראפים מזרחיים ( כדאיתא באנציקלופדיה של האסלאם , מהדורה א , ערך מגרב , ( אלא אף מערביים , כגון בן דורו הספרדי של הרמב"ם אבן ג'וביר , עי' , The Travels of ibn Jubayr 2 ליידן , 1907 עמ' . 6 , 50 על כן , כשמדבר הרמב"ם על ענדנא פי אלמגרב 'אצלנו ב"מערב , ' " כוונתו תמיד ל 'אצלנו בספרד' ( שלא כדעת אברהם גייגר או ישראל פרידלנדר . ( פרטים עי' בהרצאה , שנשאתי בכנס "הרמב"ם במצרים , " שנתקיים ביוני 28 30 באוניברסיטת תל אביב . תר' 1 , 387 מ : השווה מ"ע פרידמן , Israel oriental studies ו , 296 הע' , 440 . 37 הע' : 99 מעניין לציין , שמשפט הזיקה העברי 'לא תטבול' פותח במלת החיבור הערבית אן . , 477 הע' : 7 אך שמא עדיף להבין כשית = כשי ^ 'אני חושש' , 477 ? הע' : 10 בגלל הבנת אללהם אן = 'אלא אם' נעשתה כל ההערה מיותרת . , 10 , 504 ת' רמו : עי' גם בכ"י מני סי' יב , ראה מ' בניהו בס' הזכרון לי' נסים ב רי . , 13 , 516 ת' רע . את התחלת תקנה זו מצא ש"ד גויטיין בכ"י T-s 13 j 25 , f . 16 ( ואף תיקן בתקנה עצמה 6 , 516 מ את ותקרר ל תקנה ; 8 , 517 רסום אלרשות ל רסום [ אל ] צבור ( ובזה מתבטלת הערה 8 לתרגום העברי ) וכן 5 , 517 מ כרב ל כרה . וזו התחלת התקנה : ... ] אלתקנה אל ] די כתבוהא אהל אלמחלה אלבעץ מנהמ פי מא יכץ ר פרחיה בן [ ר יוסף הדיין ] בקהל אלמחלה ש"צ ומאי אפתי פיהא רבנו משה שצ מלה במלה [ מא יקול כבוד גדולת ] יקרת צפירת תפארת מרנו ורבנו אדונינו משה הרב המובהק [ הפטיש הח ] זק יהי שמו לעולם כירח יכון התקנה אשר כתבו אנשי אלמחלה , חלק מהם , במה שנוגע בר' פרחיה בן ר' יוסף י הדיין ] בקהל אלמחלה , שמרו צורו , ומה שהורד . בעניינה רבנו משה ש"צ מלה במלה [ מה אומר כבוד גדולת ] יקרת צפירת תפארת מרנו ורבנו אדונינו משה הרב המובהק [ הפטיש הח ] זק יהי שמו לעולם . 1 כמעט אין ספק שהדיין פרחיה של אלמחלה מזדהה בפרחיה בן יוסף , הידוע מכמה כתבי הגניזה הקשורים בסחר הודו . החומר המרובה בשאלה זו בא במקובץ בספר שאני = ) ש '' ד גויטיין ) מכין על נושא זה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help