sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בפתח מאמרו "קבלה ומיתוס" מביא גרשם שלום סיפור המבאר את משמעותו של 1 המיתוס : חוקר שהגיע לירושלים בתחילת המאה ביקש ללמוד ממקובלים את תורת הסוד ששמרו יהודי המזרח במשך מאתיים שנה . מקובל אחד הסכים ללמדו קבלה , בתנאי אחד : שלא ישאל אף לא שאלה אחת . הנה דרך מחשבה בה אין מקום לשקלא וטריא או לביקורת והיא םיפור דברים בלבד , שפילוסוף המיתולוגיה שלינג קרא לה 2 " פילוסופיה מספרת . " מיתוס הוא סיפור אידיאלי שאינו מציג שאלות , ובאמצעותו חברה מספרת על עצמה - מאין היא באה ולאן היא הולכת . מחקר היסטורי וסוציולוגי איננו מבטל את המיתוס על הסף על ידי ערעורו בדיעבד , אלא מנסה לתהות על קנקנו : שואל שאלות ביקורתיות , חותר לחשוף את ההיגיון הפנימי שלו , עומד על סוד חיוניותו ומנסה לברר את מקומו של המיתוס בהבניית המציאות . ראשיתה של המיתולוגיה בסהר הפורה , באלף השלישי לפני הספירה , עת צמחו המיתוסים המזרחיים הקדומים כתוצאה ממפגש של עמים ותרבויות , נדידות 3 ומלחמות . המיתולוגיות המזרחיות עסקו במוצא האלים , בסיפורי האלים על בריאת העולם והתהוותו בתחילת המין האנושי ובהתפתחות התרבות . שיירי המיתוס הבבלי חילחלו לשבטי ישראל בכנען עוד לפני שנתגבשה אמונת הייחוד המקראית . עם שנשארו בספרות ובדת המקראית שרידי מיתוס , התבססה הדת המקראית בעיקרו של דבר על תובנה דתית ראשונה מסוגה , שראתה את העולם ראייה לא מיתולוגית . חוקר הדת יחזקאל קויפמן ביטא באופן המובהק והנמרץ ביותר את ההשקפה כי מהפכניותה של הדת המקראית נעוצה בעובדת ניתוקה המוחלט 4 מהמחשבה המיתולוגית . האידיאה של אלוהי האמונה הישראלית היא מעבר למיתוס , משמע , אין בה סיפור על התהוות האל ונעדרים ממנה כל היסודות של המיתוס האלילי , כגון הולדת האל מהחומר או מאל אחר , ייחוסו המשפחתי , חילופי שלטון וגניאלוגיה אלילית . לא רק הי איננו מיתולוגי , אלא גם סביבתו ויריביו נעדרים דימויים מיתיים . התודעה המהפכנית של "אל קנא" איננה בכך שאל חדש דוחה כל אל אחר , אלא בכך שה' דורש ייחוד לעצמו . ואכן נשתרשה התפישה כי הדת המקראית היא על מיתולוגית , ובתור שכזו תפקידה ללחום בתופעות האליליות שהן שיירי האמונה המיתולוגית . עובדי האלילים לא הבחינו בין פסל לבין סמל . בעיניהם הפסל לא היה מסיכה או משל , אלא אלוהים עצמו . ובאותה דרך - בתקופה המיתולוגית אותיות הכתב לא 5 סימנו את הדבר , אלא היו הדבר עצמו . בהפשטה המהפכנית של היהדות יש ניסיון רדיקלי לבטל כליל את הסמלים המתווכים . מבחן לכך היה מעשה העגל . חטא העגל לא היה במחשבה שאלוהים אינו קיים , אלא בהענקת מעמד של קודש לסמל - לעגל הזהב . לא היתה כאן כפירה באלוהים , אך הנחתו של משה , כי לוחות הברית יתפסו את מקומו של כל סמל גשמי , נכזבה : העם אינו כשיר לפי שעה לתפוש את האלוהות ללא הסמלים הפיסיים . בתנאים כאלה אין משמעות ללוחות הברית , כיוון שאין העם יכול לעמוד בדרישה של קבלת 6 עול שמים ללא קבלת ערך חומרי כלשהו . מאורע דומה אירע לפני כמאתיים שנה בעולמו של האסלאם . אבן סעיד ייסד את כת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help