sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ואימצו את מנהגיהן . הרב עובדיה יוסף אינו שוקל כלל את מחיר הנתק המשפחתי , אלא אך ורק את התוקף ההלכתי של אימוץ מנהגים בין עדות . לאחר משא ומתן הלכתי . מסכם הרב יוסף באופן נחרץ : בנידון שלנו אפילו כל אנשי אותה עדה נהגו בעודם בחו"ל להחמיר , ופשט מנהגם בכל תושבי העיר , הרי מיד כשעלו ארצה על מנת שלא לחזור לחו"ל , היו רשאים לנהוג כמנהג ארץ ישראל להקל ... לפיכך אע"פ שהם בחרו להמשיך במנהגם להחמיר , אין בניהם חייבים להחמיר כמנהג אבותיהם , ואין בזה משום אל תטוש תורת אמך , כיון שרוב התושבים בארץ ישראל נוהגים להקל כדעת מרן שקבלנו הוראותיו ... לפיכך יותר נכון שהבנים ינהגו כדעת מרן וכמנהג ארץ ישראל , כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים ( שם . ( דוגמה נוספת ל"חינוך מחדש" של דור הבנים בארץ , בניגוד למסורת אבותם , היא אופן אמירת תפילת ה"הלל . " בארצות צפון אפריקה ובמזרח נהגו לברך על ברכת ההלל בראשי חודשים , למרות שבשולחן ערוך נפסק שבארץ ישראל ובגלילותיה 4 אין מברכים על ההלל בראשי חודשים . המסורת הזו תואמת את המסורת האשכנזית והיתה מקובלת במשך דורות במרוקו , בתוניס ועוד . בתשובה לשאלה כותב הרב יוסף : והן אמת שיש מקומות בארצות המזרח שנהגו לברך על קריאת ההלל בראש חודש . וכן המנהג בתוניסיה ... וראה עוד בשו"ת תבואות שמש ... שכן מנהגם במרוקו ... ומכל מקום העולים מחוץ לארץ לארץ ישראל , וממשיכים במנהגם לברך על ההלל בראש חודש , לא יפה עושים , וראוי להם יותר לנהוג כמנהג כל העדות שלנו שלא לברך על ההלל בראש חודש , כעדותו הנאמנה של מרן השלחן ערוך . שהרי גם בבית הכנסת של החסידים מאחינו האשכנזים נוהגים בזה כמרן השלחן ערוך שלא לברך . ודי לנו שאחינו 5 האשכנזים הפרושים נוהגים לברך . והבו דלא להוסיף עלה . בתשובה מאוחרת יותר הוא חוזר על פסק זה בפירוש : הוריתי כבר לאנשי פרס ומרוקו שעלו לארץ ישראל , שלא יברכו על קריאת ההלל בראש חודש , אע"פ שמנהגם בחו"ל היה לברך עליו , וכבר העיד מרן הש"ע ( סי' תכב ) שבכל מלכות ארץ ישראל וסביבותיה המנהג שלא לברך על קריאת ההלל בראש חודש , וזאת עפ"ד רבעו הגדול הרמב"ם מרא דאתרא דס"ל ( בסוף הלכות ברכות , ובפ"ג מהל' חנוכה ה"ז ) שהואיל וקריאת ההלל בר"ח אינה אלא מנהג ( תענית כח ב ) אין לברך על המנהג . והואיל ואלה שזכו לעלות לארץ ישראל , על דעת שלא לחזור לחו"ל , נעשו כתושבי א "י ממש בין להקל בין להחמיר , הא ודאי שאין להם להכנס בספק ברכות לבטלה , ואסור להם לשנות מן המנהג של א"י ולאפוקי מדברי החולק על זה ומחזיק בכל תוקף במנהגם שבחו"ל . ואין דבריו . 4 ראו : י' קארו , שולחן ערוך . אורח חיים , סימן תכב , סעיף ב . . 5 ע' יוסף , יחוד ! דעת ד , ירושלים תשמ"א , סימן לא .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help