sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של מסורת עדתית . גם אם ברמת ההצהרה יונקות כל העדות של יוצאי ספרד מתורתו של רבי יוסף קארו , למעשה הם מאמצים ומנכסים מסורות נוספות , הן בגלל השפעה של שכנים בעלי מסורות אחרות והן בגלל אילוצים גיאוגרפיים או השפעות תרבותיות . גם מקומה של קבלת האר"י לא נפקד כאן , בהיותה גורם חשוב לשינויים רבי משמעות בעיקר בתחום העשייה הדתית . משנתו ההלכתית של הרב יוסף אינה מבוססת על מסורת עדתית מושרשת . מבחינה זו אין לו בית אב . הוא מחזיר עטרה ליושנה במובן הפשוט של גרירת כל ההלכה לפסיקותיו של רבי יוסף קארו , להוציא מנהגים שנתקבעו היטב במסורת העדות ועליהם הוא מוותר במלחמתו . בתוך עולם הפסיקה הספרדי הוא מוצא עצמו מתנגש בשתי מסורות : האחת ממערב ( צפון אפריקה ) והשנייה ממזרח ( בגדאד . ( מאמר זה מציג את התגובות השונות למתח שבין עולמו ההלכתי של הרב עובדיה יוסף לבין העולם ההלכתי של רבנים יוצאי צפון אפריקה והמזרח . " חינוך מחדש" לבני העולים : ובי יוסף קאוו הוא "מוא דאתוא" למרות דבריו של הרב עובדיה יוסף על מעמדו הטוטלי של רבי יוסף קארו בהכרעת ההלכה הספרדית , לא נהגו עדות המזרח וצפון אפריקה בכל עניין כמותו . מרובים הם המנהגים שנטו אחרי פוסקים אחרים , לפעמים בהשפעת הפסיקה האשכנזית ולפעמים בעקבות התפתחות מקומית . העלייה לארץ בשנות החמישים הכניסה את בני הערות הללו לזהות קבוצתית אחת : "עדות המזרח , " ושאלת שמירת המסורת הנהוגה בחו"ל עלתה בכל עוצמתה . הרב יוסף נדרש לשאלה זו והוא הכריע כדרכו : "להחזיר עטרה ליושנה" - לאחד את כל מנהגי הספרדים תחת דגלו של רבי יוסף קארו . המשמעות המעשית של מדיניות זו הובילה לקרע בתוך משפחות , או לפחות לנתק בין דורי . נתק זה התבטא במצבים שבהם הבנים לא בטחו במסורת אבותם וגיבשו אורח חיים המושתת על הספר , שהוא מקור הידיעה ההלכתית האולטימטיבית . כך , לדוגמה , הוא מעלה בשאלה הבאה : משפחות שעלו מחוץ לארץ ובאו לארץ ישראל , ובעודם בחו"ל נהגו בכמה חומרות בדיני הפסח , כגון שלא לאכול אורז וקטניות , ושלא להשתמש בכלי זכוכית של חמץ וכיו"ב , והם ממשיכים במנהגים אלו גם בארץ ישראל . האם בניהם רשאים להקל בדברים אלה 3 כדעת מרן וגאוני ספרד , וכמנהג ארץ ישראל , או עליהם להמשיך כמנהג אבותיהם י המנהג שהביאו אתן המשפחות הללו הוא המנהג הרווח בקהילות אשכנזיות , אולם ברור שמדובר במשפחות יוצאות צפון אפריקה שהושפעו ממסורות אשכנז . 3 ראו : ע' יוסף , שרית י 7 / 7 ד < רעת א , ירושלים תשל"ז , סימן יב .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help