sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

תהליך מורכב דומה מתרחש גם בקרב פונדמנטליסטים נוצרים בארצות הברית . למציאות החיים החרדית בישראל ולזו של האוונגליסטים בארצות הברית יש הרבה מן המשותף : ראשית , מדובר במשטר דמוקרטי שאינו מצר את צעדיהם של הפונדמנטליסטים ואינו רודף אותם . בכך הוא מקשה עליהם לשמר את חומותיה של ה"מובלעת" הפונדמנטליסטית . שנית , לרוב חברי הזרם המרכזי של האוכלוסייה יש יחס חיובי לדת , דבר המקשה אף הוא על שימור חומות המובלעת אך בו בזמן מאפשר לחבריה לסגל לעצמם כמה ערכים ונורמות מהחברה הסובבת . ושלישית , אנו עדים להיווצרותה של חברת שפע צרכנית ועמה לעלייתו של מעמד בינוני בחברה החרדית , תופעות שצמחו עוד קודם לכן בקרב הנוצרים הפונדמנטליסטים . הדבר מאתגר את המגמות הדתיות השמרניות סגפניות בחברה זו ויוצר אפשרויות מגוונות של תעסוקה ופעילות , במיוחד בעבור נשים וצעירים . החברה הפרוטסטנטית אוונגליסטית בארצות הברית , כמוה כחברה החרדית , הסתגלה למצב החדש אבל גם פיתחה נוגדנים שיאפשרו לה לשמור על ייחודה הקהילתי תרבותי . אולם נשוב לחברה הישראלית . תופעה זאת - השתלבות ללא טמיעה - האין היא מאפיינת גם מגזרים אחרים בחברה ההופכת יותר ויותר רב תרבותית ? האין היא נכונה לגבי העלייה מברית המועצות לשעבר המשתלבת בשוק העבודה , בנישואים , בצבא ובפוליטיקה , אך שומרת על ייחוד תרבותי ? האין היא אמורה אף בחברה הערבית ( למרות אירועי אוקטובר 2000 והאינתיפאדה השנייה : ( השתלבות בתעסוקה , בדפוסי צריכה ( של הרוב ) ובפוליטיקה תוך שמירה על מסגרות שארה ומגורים נפרדות , ייחוד תרבותי ( איסלאמי בעיקרו , ( וניכור לגבי מיתוסים מכוננים ? ייתכן שדפוס ההשתלבות החרדי בחברה הרב תרבותית נופל במקום כלשהו בין הדפוס ה"רוסי" לבין זה הערבי . נזכיר ששיעור החרדים המשרתים בצבא גדול יותר משיעור הערבים המשרתים בצבא וכי רוב החרדים שותפים לשאר חלקי האוכלוסייה בכמה מן המיתוסים המכוננים ( למשל , אופייה היהודי של המדינה , ( אולם בדומה לערבים הם משתדלים לשמור על מסגרות מגורים נפרדות . עולי חבר המדינות , לעומת זאת , זונחים ביטוי פוליטי נפרד , משרתים בצבא ( עם ייצוג יתר ביחידות קרביות , ( ורבים מהם שותפים לרוב המיתוסים המכוננים . כל האמור הוא בגדר השערות , ולא מן הנמנע שהחרדי הישראלי שציירנו כאן הוא בכלל טיפוסי לישראלי הרב תרבותי של המאה ה . 21 ד"ר שמשון צלניקר , ראש מכון ון ליר בירושלים , ליווה מפעל זה בכל שלביו והעמיד לרשותו את האמצעים הדרושים . ללא סיוען ועידודן של כמה מעובדות המכון לא היה הספר רואה אור : חנה קן ברונשוויג , ציפי הכט ושולמית לרון . רזיה בן גוריון ואנשי הוצאת הקיבוץ המאוחד תרמו לספר מניסיונם הרב . תודתנו נתונה לכולם . עמנואל סיון וקימי קפלן ירושלים , תשס"ג

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help