sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

חמורים הצפים ועולים דווקא כשהחרדים המזרחים כובשים לבבות בפריפריה המסורתית שלהם ( ציבור ה"מתחזקים" מקרב המסורתים . ( העצרות עצמן מתגלות כאן כמוסד בעל סממנים תרבותיים ישראליים לא מעטים , ובאורח פרדוקסלי הן משמשות בה בעת גם לישראליזציה של החרדיות המזרחית . גדעון ארן מתחקה אחר מאפייניו של הגוף החרדי - גופם של אברכים ובעלי בתים גם יחד - ואחר התמורות שגוף זה עבר . גוף זה , מתברר , משמר קווי ייחוד בחיי היומיום ועם זאת ניכרים בו דפוסי התנהגות המושפעים מן החברה הסובבת . בדומה לכך יהודה גודמן בודק את השיגעון החרדי ואת אופני הטיפול בו כמבטאים את יחסה של החרדיות ליוצאי הדופן המצויים בתוכה . יחס זה מושתת על תפיסת הגבול שבין הנורמלי לבלתי נורמלי . גודמן מגלה באופן הטיפול אסכולות שיש בהן משום קבלת תפיסות חילוניות או תפיסות מיעוט ( חסידיות ) הסותרות את הנורמה ההלכתית שהרוב בחברה החרדית מבקש לכפות . תמר אלאור וערן כריה מתקרבים עוד יותר לגבול החיצוני שבין החרדים לבין החילונים ובוחנים את המפגש הפיזי של החרדים עם תרבות הצריכה והפנאי החילונית , מפגש המתקיים במרחב הציבורי הפתוח של הרחובות הראשיים והקניונים . חלק מאתרים אלה הם אתרים לא חרדיים מובהקים ונתפסים כבעייתיים מבחינה מוסרית וערכית . מתברר שהחרדי המשוטט מזיז עמו את הגבול שבין החברות . במאמר של שרית ברזילאי , אנו מגיעים לטשטוש גבולין ניכר עוד יותר , הגם שהוא חשאי בחלקו , בדמות עולמם של אלה החיים בין שני העולמות , לפחות מבחינה תעסוקתית והתנהגותית , גם אם הם אינם הופכים ל"יוצאים לשאלה" של ממש . מאחר שמדובר בתחום מחקר דינמי , מצאנו לנכון להוסיף מאמר ראשוני שאותו חיבר קימי קפלן , על מצב המחקר על החרדים בישראל בהיבטיו השונים . מכל המאמרים עולה דיוקן מורכב של חברה דינמית , שבתוך גבולותיה הפנימיים והחיצוניים , המוסטים על ידיה בהתמדה , נוצרות זהויות קיבוציות פנימיות חדשות ; חברה השומרת בכללה על ייחודה עם שהיא מאמצת דפוסים וערכים מחברת השפע הפתוחה שבצדה היא חיה . מתברר אפוא שמשנות השמונים של המאה ה , 20 החברה החרדית בישראל עוברת תהליך מואץ של אקולטורציה , ומצליחה על פי רוב למנוע אסימילציה . לשון אחר , החרדים מאמצים דפוסי התנהגות ואף ערכים מן החברה הסובבת , אך בלי להיבלע על ידה . ערכי יסוד אינם נפגעים , שכן החברה החרדית מפתחת נוגדנים כדי למנוע שחיקה . כך , למשל , מפתחים בחורי הישיבות אתוס סגפני , משליכים את עצמם לפעילות מתריסה בנושא הארכיאולוגיה ובכך מכוונים את שאר החרדים להיבדלות ולעימות . עצרות החזרה בתשובה בנויות במופע בידורי ישראלי לכל דבר , אך תכניהם ואף סגנונם משמרים ייחוד חרדי ומנסים להשליט אותו על חברה מזרחית מסורתית שעד כה לא נבדלה כל כך מן העולם החילוני .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help