sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כך גם נמצא אלמנטים מודרניים ( כגון פוליטיקה המונית , מבני כוח חברתיים וכלכליים או שיח פוליטי תרבותי שיצרה הלאומיות ) בתוך הזהות העדתית והדתית בת זמננו . זהות חדשה זו אינה יותר אותנטית מהזהויות המודרניות , ואת הגורמים המייצרים אותה לא צריך לחפש ב"מנטליות , " ב"היסטוריה" או באיזושהי תרבות ייחודית א היסטורית , אלא במשברי החברה המודרנית עצמה . כך הופכות פתאום דתיות עממית לדתיות המונית , ואמונה דתית לדתיות פוליטית פונדמנטליסטית , כך גם מגלים "פתאום" אנשים את זהותם העדתית דתית , הנבדלת מזהותם הלאומית . הזהות הקולקטיבית המודרנית החשובה היא ללא ספק הזהות הלאומית . זהות זו , על הגדרותיה השונות , מניחה את קיומו של היחיד כפרט אוטונומי המודהה עם לאומיות . אם בעבר היה ניתן לתפוס אותה כתוצר של תהליך חילון של זהויות טרום מודרניות אחרות , הרי שכיום נתקשה להגדיר אף זהות קולקטיבית ( לא לאומית ) ללא האלמנטים שהיא השאילה מהזהות הלאומית ומהתנועות הלאומיות . חוקרים רבים עמדו על הפוטנציאל ליצירת זהות אזרחית , הקיים בזהות הלאומית . לשם כך , על הזהות הלאומית לפתח את המימד הפוליטי המודרניסטי הקיים בה , קרי אלמנט הפרט האוטונומי והרצון בריבונות , שהתוצר שלהם הוא מושג האזרחות . האפשרות למימוש פוטנציאל זה היא יותר ממתקבלת על הדעת , כאשר מתקיימת חפיפה בין לאומיות לאזרחות . אם זה כיוון שהמדינה מגדירה את אזרחותה בלאומיות , ואם כיוון שכל אזרחי המדינה הם בני אותה לאומיות אתנית . ברוב המקרים בעולם , כולל במדינות הדמוקרטיות , לא מתקיימת חפיפה כזו . האם אפשר במקרה כזה לפתח זהות אזרחית משותפת ? שאלה זו מתחדדת כשאנחנו מגלים כי גם בארצות בהן מתקיימת חפיפה בין אזרחות לבין שייכות לאומה , מתברר יותר ויותר כי האזרח מחפש זהות לאומית אתנית הקשורה למוצא , לשפת האם , לארץ מוצא במקרה של מדינת הגירה וכיו"ב . שאלת הזהות היתה נותרת שאלה של "הזדהות" ותו לא , אם התעוררותה לא היתה מלווה ביצירת מעמד של קבוצה תרבותית המבקשת הכרה וסטטוס חוקי . עד כה לא הכירה התורה הליברלית בקיומו של סטטוס קולקטיבי על בסיס של זהות , לצדו של הפרט - האזרח . כאשר קולקטיב כזה מוגדר מלכתחילה כקולקטיב תרבותי , עולה , כמובן , שאלת תחום הדברים הנכללים בהגדרת התרבות . האם היא כוללת , למשל , חקיקה , או דרך התייחסות מסוימת למעמד אישי ? דומה כי שאלות אלה ודומותיהן יעסיקו את האקדמיה והעולם הפוליטי במערב בעתיד הנראה לעין . חלק משאלות אלה נוגע גם למדינת ישראל ולחברה הישראלית . לא חסרים חוקרים ופוליטיקאים ישראלים המקדישים להן את זמנם ומרצם מתוך מחשבה שאלו הן שאלות מכריעות לעתידה של החברה הישראלית . עיסוק זה נעשה מתוך ההנחה שבישראל הולך ונבנה , בייסורים קשים אמנם , משטר ליברלי הכולל זכויות פרט ואזרח בסיסיות , בד בבד עם התפתחותן של דרישות להכרה בתרבויות ובקולקטיבים הבנויים על זהות : ערבית פלסטינית , דתית , מזרחית , רוסית , ועוד . אך השאלה שעדיין לא הוכרעה , כמובן , היא עצם ההנחה של קיום , או התפתחות לקראת , משטר דמוקרטי ליברלי המתלבט ביחסו לזהויות קולקטיביות שונות בחברה . נקודה נוספת שנדמה כי ניתנה לה תשומת לב מועטה מדי בלהט הוויכוח על הזהויות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help