sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקולקטיב : לאום , עדה , שבט , קבוצה פוליטית או חברתית וכיו"ב . כוחם של הדוברים המדברים בשמה של זהות קולקטיבית , נובע מכך שהפרטים יכולים לדמות אותה בצורות שונות , בייחוד כאשר האלמנטים ההיסטוריים ה"אובייקטיביים" כגון שפה משותפת , האמונה במוצא משותף או חלקת אדמה משותפת נותרו שרירים וקיימים . האליטות הלאומיות יכולות להסתמך על כך שאפשר להטמיע בפרטים את הזהות הקולקטיבית כזהות לאומית , ואף להשליך את הזהות הזו חזרה על ההיסטוריה המשותפת של הקולקטיב . וכמו שאפשר לבצע הלאמה של המיתוסים הדתיים , כלומר לחלן אותם , לאפשר גם לבצע סקולריזציה חוזרת של מה שחולן ולהפוך בחזרה מיתוס לאומי למיתוס דתי , לאחר שעבר כבר הלאמה . כך מנצלות תנועות דתיות פוליטיות דפוסי זהות קולקטיבית , שיצרה התנועה הלאומית אצל עם מסוים , והופכות אותם בקלות לדפוסי זהות עדתית דתית מודרנית , ובמקרה זה , של דתיות המונית . שוב משוחזרים , תוך קבלת משמעות דתית , המיתוסים והסמלים , המאבק באויבים , הערכים הנורמטיביים של המסורת , וגם הנרטיבים ההיסטוריים המספרים את סיפור היווצרותו של הקולקטיב כקו לינארי היוצר אותו . כך אפשר גם לקבוע שמאז שהיו אנשים שהאמינו בדת היהודית ( והם לא האמינו בה באותה צורה בכל התקופות ) נוצרה זהות יהודית , שהתקיימה לצדן של זהויות אחרות של אותו אדם שנולד יהודי . מובן שזהות יהודית באחד השבטים העבריים העתיקים היתר . שונה מזהות יהודית של איש הקהילה היהודית במזרח אירופה במאה ה , 19 שזו שונה מזהותו היהודית של סוחר יהודי במרקש , השונה מזהותם היהודית הנפרדת של הקומוניסט או של איש התנועה הלאומית הערבית בבגדאד , השונות מהזהות היהודית של בן המעמד הבינוני בווינה , השונה מזהותו של פעיל המפלגה הבולשביקית ברוסיה הצארית , או מזהותו של פעיל בתנועה הציונית שמנסה להלאים את הזהות היהודית . זהותם של כל אלה שונה מזהותו היהודית של תל אביבי בן המעמד הבינוני שנבדלת ומבדילה את עצמה מזהותו היהודית של פעיל גוש אמונים . הנני מוצא את עצמי עם הטענה שהשוני בין הזהויות הוא המעניין והמרתק , ואף המכריע , ולא הזהות ביניהן . הנקודה החשובה היא לא החיפוש אחר המשותף ( ולכן גם המופשט ) בין הזהות הלאומית , הדתית והשבטית , שהוא המכנה המשותף הנמוך . המשמעות כולה טמונה בשוני , בייחוד . והוא , קרי השוני או הייחוד , זה שמשליך את עצמו על ההיסטוריה ומניע אותה . ההבחנה בין זהויות לא יכולה להיות נעוצה בכך שהזהות הלאומית , למשל , היא זהות של קהילה מדומה , בעוד הזהות השבטית , למשל , היא זהות של קהילה ממשית . כאשר היו השבט או העדה הדתית קהילה ממשית , לא היה קיים גם הצורך ליצור את זהותם בצורה רפלקסיבית . ברגע שיוצרים מחדש את הזהות השבטית או העדתית בתקופה המודרנית בצורה רפלקסיבית , הרי בעצם מדמים אותה . המודרנה לא מותירה קהילה שאינה מדומה , כך שמושג ה"אותנטיות" אינו מבטא דרגה גבוהה יותר של ממשות , אלא מרכיב אחד באידיאולוגיה החדשה שנוצרה ומנסה ליצור את עצמה מחדש על ידי הכלים של יצירת הזהות . וכמו שקיימים אלמנטים "שבטיים" בזהויות המודרניות , כמו הזהות הלאומית למשל ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help