sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

חברתית אורגנית , התקיימה חפיפה בין היחיד לבין שייכותו לקולקטיב , כלומר , שאלת הזהות לא היתה קיימת . נכון הוא ששבטים , למשל , נבדלו בזהותם משבטים אחרים , אבל להבדל זה לא ניתן לקרוא "זהות . " הזהות קיימת כעניין מודע בהוויה האנושית רק כאשר השוני המובהק לא קיים . הזהות , ושאלות הזהות , מופיעה כהבדל , כשוני , מ"האחר , " מהזר , אבל מהותה טמונה בשוני הפנימי שבתחום ה"אנחנו" בין האני לאנחנו . אין ספק שקיים צורך בסיסי אצל האדם המודרני בחיפוש אחרי משמעות . הזהות היא אחד הכלים בחיפוש משמעות זו . אך זהותו של אדם לא היתה תמיד נתונה לחיפוש משמעות . בעבר הטרום מודרני , ההפך היה הנכון , הזהות היתה זו שסיפקה את המשמעות והזיקה אליה היתה וו שדירגה את חשיבותם של הדברים בסדר הקוסמי הנתון של העולם . הזהות במובנה החדש - הגדרה עצמית של הפרט ושל הקולקטיב , היא תוצר מאוחר של התפתחות האדם , זאת למרות המחקרים ה " מדעיים" במדעי החברה , שלא רק שאינם מטילים ספק בצורך של האדם להגדיר את עצמו לאורך קווי זהויות אפשריות אחדות , אלא אף מציעים לו לדרג אותן מבחינת חשיבותן לו עצמו . כפי שניתן לכנות את השאלה "איך אתה מגדיר את עצמך " ? בכינוי הגדרה עצמית , כך גם הופכת עצם הגדרת האני לחלק מהאני המגדיר , ואין דרך לקלף את כל הגדרות הזהויות המצטברות עד כדי "נחיתה" באיזשהו "אני . " אותו "אני , " למעשה , אינו אפשרי כלל , כיוון שהניסיון להגדרתו יהיה תמיד טאוטולוגי . אותו "אני אחד , " אשר מכונן את הגדרותיו העצמיות , הוא חסר הגדרה , ולכן , למעשה , חסר זהות . כך , הזהויות הךהן העצמי , והאני המגדיר הוא בו בזמן גם מכונן וגם מכונן . כמובן שלא ניתן לקבל את ההגדרה העצמית של הפרט כאקט של בחירה חופשית המכונן הבדלים אלא רק כהנחת עבודה . הרי "בחירת הזהות" איננה בחירה ערכית הנחשבת , תיאורטית לפחות , לאקט חופשי , והיא נתונה ליצירתן ולשעתוקן של השתייכויות האדם , לא כיחיד , אלא כחבר בקולקטיב או בקולקטיבים . יצירה זו נעשית תוך כדי יצירת החברה את עצמה , מבחינה כלכלית , תרבותית , פוליטית , או אחרת . הפרט לא מייצר את הזהויות באקט חופשי . כיחיד מודרני משתדל הפרט את השתדלותו של סיזיפוס , בניסיונו לקבוע את ערכן ומעמדן של הזהויות השונות בחייו ואת חשיבותן לגבי הכרעותיו הערכיות . אותו ניסיון אינו , כמובן , נחלת הכלל . לעתים , קשה מאוד להשתחרר מהרושם שאותו "הפרט" בו עוסקים האקדמיה והמחקר איננו אלא המשכיל המערבי מן המעמד הבינוני , המתלבט - ויכול להרשות לעצמו להתלבט , כאילו היה צרכן זהויות , העוסק - Shoppings בין זהויותיו השונות ומשמעותן לגבי חייו הפרטיים והחברתיים או עמדותיו הפוליטיות . הזהות הקולקטיבית הנוצרת בחברה המודרנית , אם זו זהות לאומית , עדתית , רגיונלית , פוליטית , מינית או מקצועית , היא זהות מדומה של הפרטים , ולכן היא גם קיימת . האפשרות להטמיע אותה בדמיון ובדימוי העצמי של האדם היא זו שהופכת אותה לממשית . הזהות הפרטית לעומתה , אינה קיימת כל עוד היא מדומה . הפרט לא יכול לדמות לעצמו את זהותו , הוא יכול לנסות להגדיר אותה , לחשוב עליה ואפילו להפעיל ביקורת כלפיה . הזהות הקולקטיבית - המדומה - קיימת , דווקא כיוון שהפרטים יכולים לדמות לעצמם זהות קולקטיבית משותפת עם האחרים הדוברים בשם אותו

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help