sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הוצאתו לאור . כמעט נעלמו מזיכרוני ימי הכנס במכון ון ליר בירושלים , שעסק בשאלת הזהות הקולקטיבית , שהעסיקה אותנו אז , וממשיכה להעסיק את הפקולטות למדעי החברה בעולם כולו . ההזדמנות החד פעמית לצפות בהתהוותה ( או למען הדיוק , בהבנייתה ) של זהות קולקטיבית דחפה אותי לחזור ולערוך את הקובץ , ולנסות לעמוד , באיחור רב , בהתחייבות לכותבים , למכון ון ליר בירושלים ולהוצאת הקיבוץ המאוחד . אני חייב לציין כי בין לבין אף עייפתי מהעיסוק בשאלות הזהות כנושא אקדמי . חשתי כי אט אט הוא הפך למעין מעניק לגיטימציה ל"פוליטיקה של הזהות , " אותה אני רואה כבעייתית . הפוליטיקה של הזהות יוצאת , גם לטענתה , מנקודת ההנחה של זהות קיימת . היא חותרת , בין היתר , למען ההכרה באותה זהות , ותובעת את כבודה מהאחר "שמחלל אותו" או מהשלטון והחוק . ה"זהות " מופיעה לעתים כ"מנטליות" שצריך להביא אותה בחשבון , ולפעמים כ"תרבות" שלא רק מאפיינת את היחידים , אלא אף קובעת בהגדרתה את התנהגותם ואמונתם , ותובעת מהכל לכבד עובדה זו . הגדרה א היסטורית זו של זהות , כמעט תורשתית , מסתכנת במילוי התפקיד הישן של ה"גזע . " הפוליטיקה של הזהות אינה מונעת רק על ידי האפליה של זהות א היסטורית זו על ידי שאר העולם או מהרגשות שהיא מעוררת , אלא אף משתתפת באופן פעיל בגיבושה וביצירתה של אותה זהות שאמורה להיות נקודת המוצא . הפוליטיקה של הזהות הופכת למרכיב עיקרי בזהות עצמה , לעתים היא אף זו שמכוננת אותה ולאחר מכן משתמשת בה כהון סמלי במאבק הכוחות בחברה המודרנית . הזהות המודרנית מסתמכת לרוב על אלמנטים עתיקי יומין , אבל היא נוצרת בכלים מודרניים על ידי אליטות מודרניות , תוך כדי מאבק חברתי על עמדות הכוח בחברה המודרנית . מימד הקדושה , המיתוסים , המקומות , האתרים והגיבורים , שנכללים בה , הופכים לאובייקטים משמעותיים רק לאחר שמוקנית להם משמעות באותו מאבק עיקש המכונן את הזהות . הזהות כשלעצמה היא הקניית משמעות לשיוך או לשייכות . בחברה המודרנית נחשב אקט זה לאקט פוליטי . הקניית הזהות מתחילה בהחלתה על קבוצה אנושית , בעקבותיה היא מוחלת מאוחר יותר גם על מקומות , אתרים ( שהופכים "לאומיים , ( " אדמה ( שהופכת ל"טריטוריה ( " וכיו"ב . למרות שהזהות עצמה אינה בהכרח מודרנית הרי שנושא הזהות , והעיסוק בו , הם בהכרח תופעה מודרנית . העיסוק בנושא הזהות הוא תופעה מודרנית שנוצרה רק לאחר שהיחיד התהווה כפרט בעל זהות עצמית . מעצם הגדרתו , מייחד הפרט את עצמו בתוך הקולקטיב תוך כך הוא משתייך , משויך ואף מתלבט בשאלות שייכותו , כשהוא מנסה להקנות לה משמעות . בעולם הטרום מודרני היתה משמעות לזהות אבל לא לסוגיית הזהות . גם במסגרות המודרניות , העיסוק בשאלת הזהות הקולקטיבית בזהותו של הפרט ; גובר כשמסתמנת עלייה במודעות לקיומו של הפרט הנבדל מהקולקטיב , של קולקטיבים הנבדלים אחד מהאחר בתוך אותה מסגרת מדינית מודרנית המתקראת : המדינה , ושל קולקטיבים חברתיים הנבדלים מהמדינה עצמה . כאשר הכלכלה , החברה והפוליטיקה היו רק מומנטים בלתי נפרדים של אותה יחידה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help