sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וגם מן הבחינה המגבילה אותם במסגרת האחדות הלאומית . והצורך להתגונן מפני תוקפנותה של ההגדרה הלאומית חולל בתפיסתם שינויים מרחיקי לכת , המשקפים את השאיפות הלאומיות גם תוך כדי התנגדות . במעלה המחצית של המאה העשרים נוצרה , אפוא , מערכת מורכבת משלוש תבניות פתוחות זו לזו ומסרגות זו מזו : תבנית ההגות הדתית המודרנית ( רפורמה , ניאו אורתודוכסיה ושמרנות , ( המתחדשת מול האתגר של ההגות הלאומית : תבנית ההגות הדתית הישנה , הנחשפת למציאות המודרנית בגיבושה הלאומי ; ולבסוף , תבנית ההגות הלאומית , השואפת להוויה יהודית שלמה ומגלמת בתוכה את המתיחות העזה שבין הדבקות בחדש לבין הנאמנות לרציפות התרבותית ההיסטורית . הנה חידודו של פרדוכס : במעלה המאה העשרים מתפצל העם היהודי בין שלוש מגמות נוגדות , שכל אחת מהן חותרת על פי דרכה , ומתוך התנגשות חזיתית עם מתחרותיה , לקראת החזון של אחדות החיים היהודיים ושלמותם ... ! חיבור זה ידון בחלק אחד משלושת חלקי המערכת שלפנינו : כיצד הגיבה על תהליך החשיפה היהדות הדתית , הרואה עצמה מחויבת באדיקות כלפי האמונה ואורח החיים התורני , כפי שנמסרו מדורי דורות ? כיצד הגיבה , בייחוד , על נוף החיים התרבותיים של אירופה לאחר שהופנם על ידי התפיסה הלאומית ? רוב המתבוננים ביהדות , המכונה " אורתודוכסית , " מחוץ למסגרתה מניחים שלפניהם השקפה דוגמטית , אחידה ונוקשה . ואולם , מי שיתבונן בה ללא דעה קדומה מתוך ספרותה יעמוד לפני שפע מפליא של הגות מגוונת מאוד , ולא אחת גם לפני פריצות מסחררות של העזה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help