sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ההגדרה הלאומית כאלטרנטיבה היעילה של ההתבוללות . העמידה מול הלחץ של כל היקף התרבות האירופית על כל תאי ההתארגנות החברתית של היהודים , ובכל תחומי פעולתם כיהודים , חייבה תגובה כוללת . אם רוצים למנוע התפוררות גמורה של הנוף הפנימי בסביבה החיצונית , יש להפנים את הסביבה החיצונית בהיקפה המלא ולעצב עצמיות , המתבטאת בתרבות כוללת . שכן , יהדות "חלקית , " בגרסות שונות , לא תוכל להחזיק עוד מעמד . אכן , אין לפרש משפט זה במשמע שמשלהי המאה התשע עשרה נחצתה ההגות היהודית בין לאומיות פשוטה להתבוללות פשוטה . כוח החיים של הזרמים והתנועות שנתגבשו בתהליך האמנסיפציה היה גדול , וכל אחד מהם הספיק לגבש לעצמו נושא חברתי , דפוסים ארגוניים ומצע תרבותי . כל אחד מהם גם מצא דרכים משלו להסתגל לסביבה החיצונית , שגם היא הייתה מורכבת ביחסה ליהודים ולתרבותם . אולם יש לפרש משפט זה כמשמע שמשלהי המאה התשע עשרה ובמעלה המחצית הראשונה של המאה העשרים נעשתה ההגדרה הלאומית של היהדות לאתגר העיקרי של ההגות ושל ההוויה היהודית . הזרמים בהגות ובהוויה , שהמשיכו להחזיק בהגדרה הדתית וחיפשו דרך להשתלב בתרבות האירופית , או להתקיים בצדה של התרבות האירופית , על יסוד ההגדרה הזאת , יותר משעמדו אלו מול אלו , עמדו מול האתגר של הלאומיות היהודית , כלומר , מול השאיפה לחיים יהודיים שלמים , שעצמיותם המובהקת אינה חסרה דבר מן המלאות החיובית של התרבות האירופית המודרנית . נציגי הזרמים הללו היו צריכים להגן על עמדתם מול השאיפה הלאומית גם מבחינתה המרחיבה את היקף החיים היהודיים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help