sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פנימה . והרי שיבה פנימה מעוררת פתיחות הלב גם כלפי תכנים שהשב מביא עמו מבחוץ , כחלק בלתי נפרד מן ההתנסות ומן היצירה שגיבשו את אישיותו . ובין כה וכה : בזרמים האלה עצמם , שקנו זכות אזרח בחיים היהודיים , נמזגו תכנים של תרבות אירופית מודרנית כמרכיבים של השקפת עולם ואורח חיים יהודיים סגוליים . אולם דפוס התגובה המכליל ביותר , ובתור שכזה הוא המאפיין את ההגות היהודית של המאה העשרים , הוא דפוס התגובה הלאומית , שבו עצמו נמצא שאילה מן התרבות החיצונית לשם הגדרת העצמיות . לאומיות יהודית מה משמעה ? הווי אומר : חיוב כולל ומקיף של התכנים המרחיבים בתרבות האירופית , תוך כדי חיוב כולל ומקיף של העצמיות היהודית , היהודי הלאומי מקנא לעמו . הוא קיבל , או ביקש לקבל , את מלוא מרחב הפעולה והיצירה של הסביבה הלא יהודית , ואין הוא מסכים לוותר על שום תוכן חיובי . אבל אין הוא מוכן לטשטש לשם כך את דיוקנו כיהודי . והרי משמעות הדבר כי היהודי הלאומי שוב אינו נזקק לאמות מידה דוגמטיות כלשהן בסיגול התכנים התרבותיים החדשים . הכל יכול להיכנס לגדרה של יהדות לאומית , אם הוא נעשה בתוך מסגרתה המקיפה של החברה היהודית . עקרונית , כל המושך את הלב מבחוץ יכול להיעשות חלק מנוף החיים הפנימיים , ואם הביצוע מחייב שינוי מהפכני במעמדו של עם ישראל בין העמים , יש לחתור לקראת השינוי הזה . דהיינו , יש לייסד את העם היהודי כלאום בעל ארגון מדיני עצמאי בארצו . דומה , לא נפריז אם נקבע כי השלמת תהליך ההיחשפות של העם היהודי למציאות של הסביבה האירופית דרשה את

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help