sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המציאות כדרך שזו מציגה עצמה לפניו . כלומר , גם הסתגרות וסירוב יבוטאו עתה בלשון המסגירה את ההשפעה של מציאויות ושל תרבויות מחשבה , שמפניהם מבקשים להסתגר . במעלה המחצית הראשונה של המאה העשרים אין עוד יציאה מן הכלל הזה . אפילו הפיגור שייך לרצף ההיסטורי של התקופה החדשה , ולא לרצף ההיסטורי של התקופה הקודמת . שנית , עם השלמת תהליך החשיפה של הציבור היהודי לתרבות האירופית המודרנית , נתגבשו דפוסי תגובה שביסודם הפנמת תכנים רבים מתרבות הזמן החדש . לשון אחרת : בתוך התהליך הממושך של ההיחשפות ההדרגתית במאה התשע עשרה נקלטו הרבה מן התכנים המאפיינים של התרבות החיצונית החדשה , ונעשו לחלק "מובן מאליו" מהיקף ההשכלה ומהיקף ההגות היהודית . תכנים שנראו בראשית תקופת ההשכלה חיצוניים , זרים , מהפכניים ומסוכנים , נעשו לקראת סוף המאה התשע עשרה לחלק מרציפותו של נוף החיים וההגות היהודיים הפנימיים . הם נבלעו במסורת , שכוח קיבולה היה תמיד רחב יותר בדיעבד מכפי שאפשר היה לצפות מלכתחילה . הכוונה היא , קודם כל , לזרמים של המחשבה הדתית המודרנית על פי תודעת עצמה , כמו הרפורמה , הניאו אורתודוכסיה והשמרנות . כאשר זרמים אלה התחילו להתהוות , ודברים אלה אמורים אפילו בניאו אורתודוכסיה , הם עוררו התנגדות נמרצת מצדם של שלומי אמוני ישראל . לדידם של אלה כל השלמה עם החדש הריהי בגדר "יציאה לתרבות רעה . " אולם במשך הזמן לא רק הניאו אורתודוכסיה , אפילו הרפורמה מתגלה לא רק כדרך החוצה , כי אם , לפעמים , גם כדרך של שיבה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help