sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האידיאולוגי והמישור הפילוסופי - לא איחרה לשקף את השינוי . דומה , שתי עובדות בולטות מאפיינות את המציאות החדשה . ראשית , במעלה המחצית הראשונה של המאה העשרים נשלם תהליך האמנסיפציה של היהודים באירופה , ומשמע הדבר שנשלם גם תהליך החשיפה של כל שדרות העם היהודי להשפעת תנאי הקיום ותנאי היצירה התרבותית של הזמן החדש . היה זה תהליך ממושך , גם מן הבחינה החיצונית - הסכמת השלטונות בכל מדינה ממדינות אירופה להכיר ביהודים כאזרחים שווי זכויות ; וגם מן הבחינה הפנימית - חדירת צורות החיים ודרכי המחשבה המודרניות גם לתודעתם של היחידים שחיו בציבורים מסוגרים . רק בהדרגה נחשפו הציבורים המסוגרים הללו להשפעה הישירה של מאפייני הזמן החדש . במשך המאה התשע עשרה עדים אנו לכניסתו של ציבור אחר ציבור אל מעגל ההשפעה , מעין התחלה חדשה של תהליך האמנסיפציה על רקע של הצטברות הניסיון והצטברות התגובה החוזרת ונשנית . במאה העשרים לא נשאר עוד שום חלק של יהודי אירופה ואמריקה שלא נחשף , ולא נאלץ להגיב ביודעין על השינוי המהותי שחל בעם היהודי , הן מבחינת היערכותו החיצונית הכלכלית , החברתית והמדינית - והן מבחינת היערכותו הפנימית - ארגון החיים היהודיים , דרכי החינוך ודרכי ההשכלה וההגות . וקיימא לן : תגובה ביודעין על שינוי , אפילו היא מבטאת יחס שלילי קיצוני כלפי השינוי הזה , היא אופן של הפנמת המושגים החדשים שבהם נגדר החידוש בתוך הקשרו שלו . אפילו מי שמבקש להסתגר ביודעין מפני החדש , ולא כל שכן מי שמבקש להסתגל ביודעין , מוכרח להתייחס אל אתגר

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help