sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בכך דומה הכוח המגנטי לכוח האלקטרוסטטי בין מטענים חשמליים , שהוא , כזכור , כוח מושך כשהמטענים מנוגדים , וכוח דוחה כשהמטענים דומים . אולם , בניגוד לכוח האלקטרוסטטי , שמקורותיו הם מטענים חיוביים או שליליים , הכוח המגנטי אינו נובע ממטען מגנטי . אם נשבור מגנט לשניים , נמצא כי לכל אחד משני החצאים יש קוטב צפוני ודרומי משלו . גם אם נמשיך ונחתוך אותו לפיסות קטנות יותר ויותר , עד לסקלה האטומית , לעולם לא נוכל לקבל קוטב מגנטי אחד . גם בדרכים אחרות אי אפשר ליצור קוטב מגנטי בודד , והמסקנה מכך היא שהמקור הבסיסי של הכוח המגנטי הוא דיפול ( כלומר דו קוטב ) מגנטי . בטיבו של דיפול זה עוד נדון בהמשך . תופעה בסיסית נוספת שיש להזכיר בקשר למגנט היא תופעת המגנוט , כלומר הפיכת פיסת ברזל רגילה למגנט . כבר הזכרנו כי המגנטים שהיו מוכרים בזמן העתיק היו מגנטים טבעיים . בימינו מייצרים מגנטים ממטילי ברזל רגילים , שאותם ממגנטים . בעזרת מגנט חזק כל אחד יכול לבצע בעצמו ניסוי פשוט במגנוט : הצמד למגנט קצה של מהדק ניירות ( או סיכה ) ותיווכח שהקצה השני מושך אליו מהדק נוסף , כמתואר באיור 1 . 2 א . פירוש הדבר שהמהדק הצמוד למגנט מוגנט , כלומר הפך בעצמו למגנט . אם המגנט מספיק חזק , המגנוט יישאר גם לאחר שהמגנט יסולק , ושני המהדקים יישארו צמודים ( אם כי לא לאורך זמן . ( דרך יעילה יותר למגנט חפץ קטן מברזל , כגון סיכה או מסמר , היא להעביר עליו שוב ושוב קוטב של מגנט ( בכיוון אחד . ( ייצור תעשייתי של מגנטים נעשה בדרך אחרת המבוססת על שימוש בזרם חשמלי . על תופעת המגנוט מבוססות מערכות מודרניות רבות לאגירת מידע ואחזורו . בקסטות של וידאו ושל רשמקול , לדוגמא , יש סרט פלסטי המצופה בשכבה של חומר שניתן למגנט אותו ( למשל , תחמוצת ברזל . ( המידע הנאגר על הסרט בעת ההקלטה נרשם בצורת שינויים בעוצמת המגנוט . כרטיסי אשראי וכרטיסים מגנטיים אחרים מכילים "פס מגנטי , " שבו מוצפן מידע בצורה דומה . איור : 1 . 2 א . מהדק ניירות המוצמד לקוטב של מגנט חזק , הופך בעצמו למגנט ומושך אליו מהדק נוסף . ב . המגנוט נותר גם לאחר שהמגנט מסולק , ושני המהדקים נשארים צמודים .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help