sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כאשר אלומה של אור פוגעת במשטח ישר וחלק , כגון פיסת מתכת מבריקה , האלומה מוחזרת באופן שזווית הפגיעה שווה לזווית ההחזרה ( הזוויות הן בין כיווני האלומה לבין האנך למשטח . בחוק ההחזרה נדון ביתר פירוט בפרק הבא . ( ביחידה הקודמת למדנו , כי חוק זה מאפיין החזרה של גליס ( ראה איור 4 . 7 ביחידה . ( 2 אולם גם כדור גומי המתנגש התנגשות אלסטית בקיר , מוחזר מהקיר באופן שזווית הפגיעה שווה לזווית ההחזרה , משום שרק כך מתקיים חוק שימור התנע . מכאן שחוק ההחזרה אינו מאפשר לקבוע אם האור הוא זרם חלקיקים או גל . בשנת 1801 הוכרעה המחלוקת , כאשר הרופא האנגלי תומס יאנג ( 1829-1773 / T . Young ) ביצע ניסוי פשוט , שסיפק הוכחה ניצחת למודל הגלי של האור . הניסוי ההיסטורי של יאנג מתואר באיור . 1 . 1 אלומה של אור שמש פוגעת במחיצה שבה יש חור קטן , . a האור העובר דרך החור פוגע במחיצה שנייה , ובה שני חורים קרובים , b ו . & 2 על מסך המוצב אחרי המחיצה השנייה מופיעה תבנית של נקודות בהירות ( מוארות ) וביניהן אזורים חשוכים . תוצאות הניסוי אינן מפתיעות , אם מניחים שהאור הוא גל . בגלל ממדיו הקטנים של החור , a הוא מהווה מקור נקודתי של גל אור כדורי ( לפי עקרון הויגנס . ראה סעיפים 4 . 4 ו 6 . 1 ביחידה . ( 2 כאשר הגל הכדורי פוגע במחיצה השנייה , שני החורים שבה פועלים אף הם כמקורות נקודתיים , הפולטים שני גלי אור כדוריים שווי מופע . כאשר הגלים הללו פוגעים במסך , הם יוצרים עליו תבנית התאגכות . באותם מקומות על המסך שאליהם שני הגלים מגיעים באותו מופע , עוצמת האור היא מקסימלית , ואילו במקומות שאליהם הגלים מגיעים במופעים הפוכים , עוצמת האור היא אפס . ( תופעה דומה מאוד להתאבכות גלים במים . עיין שוב בסעיף 6 . 1 ביחידה . ( 2 ניסוי יאנג היווה , כאמור , הוכחה ניצחת למודל הגלי של האור , משוס שמודל זה סיפק הסבר פשוט וטבעי לתוצאות הניסוי . המודל החלקיקי של האור , לעומת זאת , לא היה מסוגל כלל להסביר את תוצאות ניסוי יאנג . איור : 1 . 2 בשחזור מודרני של ניסוי יאנג , משתמשים במקור אור קווי ( חוט להט של נורה , למשל ) ובסדקים צרים , במקום בחורים . איור : 1 . 1 ניסוי יאנג

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help