sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:161

6 . 8 קבלים במעגלי זרם ישר כיצד מתנהג הקבל במעגל זרם ישרי מכיוון שמטען אינו יכול לעבור בין לוחות הקבל , הקבל מהווה נתק במעגל כזה . במצב יציב , שבו הזרמים והמתחים קבועים ואינם משתנים עם הזמן , הקבל אינו משפיע כלל על שאר חלקי המעגל . נתבונן , לדוגמא , במעגל הפשוט המתואר באיור . 6 . 17 יש בו מקור של כא"מ , £ , המפיל מתח ישר על נגד , fi וקבל , C , המחוברים במקביל r ) , מסמל את ההתנגדות הפנימית של המקור ואת ההתנגדויות של שאר חלקי המעגל כגון התיילים והמפסק ( . במצב יציב זורם דרך הנגד R זרם J = £ J ( R + r ) , ואילו בענף שבו נמצא הקבל לא זורם זרם . המתח y , על הקבל שווה למתח על R ולכן ; המטען על הקבל הוא Q = CV ( כלומר , יש מטען + Q על הלוח החיובי ומטען 0 על הלוח תוצאה זו אינה צריכה להיות תלויה במקורות השדה , כשם שתכונות אחרות של השדה האלקטרוסטטי אינן תלויות באופי המקורות . ואמנם , ניתן להוכיח כי למסקנה זו יש תוקף כללי : כאשר גוף דיאלקטרי נמצא בשדה אלקטרוסטטי חיצוני , השדה בתוכו נחלש פי k בגלל הקיטוב של המולקולות . יתר על כן , בחומר הדיאלקטרי , כל משוואות האלקטרוסטטיקה , כגון חוק קולון וחוק גאוס , מתקיימות , כאשר הרשיות של החומר , e , מחליפה את הרשיות של הריק , . £ למשל , שני מטענים חיוביים q' , q הנמצאים באזור המלא בחומר דיאלקטרי , דוחים זה את זה בכוח הנתון על ידי : הערה ג בעזרת משוואה ( 6 . 20 ) אפשר לחשב את הקיבול של קבלים שמכילים יותר מאשר חומר דיאלקטרי אחד . למשל , באיור 6 . 16 א מתואר קבל שיש בו שתי שכבות בעלות קבועים דיאלקטריים , k , jq שעוביין d ~\ d x בהתאמה . אפשר לחשב את המתח בין לוחות הקבל בעזרת משוואה , ( 6 . 20 ) ולהגיע למסקנה כי הקיבול הכולל שווה לקיבול של שני קבלים המחוברים בטור ) . אם k או k שווה , 1 מקבלים נוסחה המתאימה למצב שבו החומר הדיאלקטרי ממלא רק חלק מהמרווח בין הלוחות ( . באיור 6 . 16 ב מתואר מצב שבו שני החומרים הדיאלקטריים נמצאים זה לצד זה . אפשר להוכיח כי במקרה זה הקיבול שווה לקיבול של שני קבלים המחוברים במקביל . איור : 6 . 16 קבלים המכילים שני חומרים דיאלקטריים .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help