sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

6 . 5 צפיפות האנרגיה של השדה החשמלי אפשר להתייחס לאנרגיה של קבל לוחות טעון בדרך חדשה ומעניינת . כזכור , השדה החשמלי של הקבל הטעון קבוע בקירוב באזור שבין הלוחות . הנפח של האזור הזה הוא , Ad כאשר A הוא שטח הלוח ds הוא המרחק בין הלוחות . בתוך הנפח הזה השדה הוא E = V / d ( כאשר V הוא המתח בין הלוחות , ( ואילו מחוצה לו השדה הוא אפס . אם נשתמש בנוסחה הקושרת את הקיבול של קבל לוחות לממדיו וכן בביטוי לאנרגיה של קבל טעון , נוכל לקבל עבור האנרגיה את הביטוי : לפי משוואה , ( 6 . 16 ) האנרגיה של הקבל פרופורציונית לנפח שבו שורר שדה חשמלי . אם בשני קבלים יש אותו שדה חשמלי , אך לאחד יש נפח כפול מאשר לשני , האנרגיה של הראשון תהיה כפולה מאשר של השני . לכן נוכל לחשוב על האנרגיה החשמלית של הקבל כאילו היא נובעת מהשדה החשמלי שלו , ולא מהמטענים שעליו . לפי השקפה זו , בכל נקודה בנפח שבין לוחות הקבל יש אנרגיה פוטנציאלית פרופורציונית ל . £ אם נחלק את משוואה ( 6 . 16 ) בנפח Ad נקבל את צפיפות האנרגיה שהיא האנרגיה ליחידת נפח : ( צפיפות אנרגיה ) אפשר להוכיח כי הביטוי הזה נכון באופן כללי , בלי קשר למקור של השדה החשמלי . אם בנקודה כלשהי במרחב קיים שדה חשמלי , אפשר לחשוב על הסביבה הסמוכה לנקודה זו כעל תחום שבו צבורה אנרגיה פוטנציאלית , שכמותה ליחידה נפח נתונה על ידי משוואה . ( 6 . 17 ) כיחידה הקודמת חישבנו את האנרגיה הפוטנציאלית של מערכת מטענים , בהתבסס על העבודה הדרושה כדי ליצור את המערכת הזו . במקום זאת אפשר להפעיל את משוואה ( 6 . 17 ) על השדה שמערכת המטענים יוצרת , ולהגיע לאותה תוצאה . שאלה 6 . 7 הוכח את משוואה . ( 6 . 16 ) נציין לבסוף כי משוואות ( 6 . 13 ) ו ( 6 . 14 ) נכונות עבור קבל בעל צורה כלשהי , ולא רק לקבל לוחות V = q / C ) נובעת מהגדרת הקיבול dW = dqV . נובעת מהגדרת הפוטנציאל החשמלי . ( לכן משוואה ( 6 . 15 ) נכונה לכל קבל שהוא . שאלה 6 . 6 הנח כי במעגל המתואר באיור £ = 20 Vv C = 200 / jF , 6 . 6 א . מעבירים את המתג למצב א עד שהמתח על הקבל שווה למתח הסוללה . כמה מטען עבר מהסוללה לקבל ? ב . מהי האנרגיה הפוטנציאלית של הקבל הטעון , כאשר המתג נמצא במצב ב ? ג . מעבירים את המתג ממצב ב למצב ג . לאחר שהמטען על הקבל יורד לחצי , מחזירים אותו למצב ב . כמה חום התפתח 2 R 2 עקב הזרם שעבר בול

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help